عملیات ظفر۴ و مقاومت شجاعانه جوانان
عملیات ظفر۴ و مقاومت شجاعانه جوانان

همه چیز در مورد عملیات ظفر۴ در دفاع مقدس: عملیات ظفر ۴ هم یکی از عملیات های مهم و اساسی در دوران دفاع مقدس بوده است. طرح ریزی و برنامه‌هایی برای این عملیات صورت گرفته بود. در روز ۲۸ آبان ۱۳۶۶ عملیات نامنظم ظفر ۴ در استان هوک کردستان عراق ترتیب داده شد. این عملیات […]

همه چیز در مورد عملیات ظفر۴ در دفاع مقدس:

عملیات ظفر ۴ هم یکی از عملیات های مهم و اساسی در دوران دفاع مقدس بوده است. طرح ریزی و برنامه‌هایی برای این عملیات صورت گرفته بود. در روز ۲۸ آبان ۱۳۶۶ عملیات نامنظم ظفر ۴ در استان هوک کردستان عراق ترتیب داده شد. این عملیات هم مانند تمامی عملیات های دیگر دارای اهداف مهمی بوده است. هدف اصلی در عملیات ظفر۴ انهدام تاسیسات نظامی- اقتصادی عراق بوده است. رمز این عملیات یا رسول الله (ص) بوده است. نیروهای خودی با این رمز به مقر لشگر ۱۱۹ پیاده لشکر عراق در شهر دهوک حمله کردند. آنها به تخریب تاسیسات برق؛ مقر پلیس، پمپ بنزین، مخابرات و … پرداختند. به هر کدام از این مکان‌ها آسیب‌های شدیدی وارد شد. نیروها توانستند با مسدود کردن موقت راه عراق – ترکیه، پایگاه محافظتی آنها را منهدم کنند. در نتیجه حدود ۴۰۰ کشته و زخمی از نیروهای عراق باقی ماند.

شرح عملیات ظفر۴ در دوران دفاع مقدس:

این عملیات به صورت نامنظم بوده است. شاید برایتان سوال باشد که به چه دلیل به صورت نامنظم آغاز شد؟ زیرا آشنایی کامل با مناطق کوهستانی عراق وجود نداشت و به دلیل برون مرزی بودن عملیات، ترجیح دادند که عملیات ظفر۴ به صورت نامنظم آغاز شود. در نتیجه کمترین خسارات و تلفات به افراد خودی وارد شد. در این عملیات ۴ کارخانه که مایحتاج واجب عراقی ها را تامین می‌کرد هم خسارات شدیدی دید. البته مراکز اقتصادی شهر سهیل هم از این خسارات بی نصیب نماند و حامل خسارات زیادی شد. هر کدام از این اماکن با متحمل شدن درصدی آسیب محتمل خسارات زیادی شدند. در واقع نیروهای عمل کننده با بستن مسیرها بخشی از نقشه را اجرا کردند. پارک موتوری دشمن هم در این عملیات به اتش کشیده شد.

ویژگی‌های شهر دهوک کردستان عراق

دهوک شهری کرد نشین در شمال عراق است. تمامی شهر با کوهستان‌های مرتفع احاطه شده است. دهوک تحت نفوذ حزب کردستان عراق است که توسط مسعود بارزانی اداره می‌شود. این شهر در نزدیکی مرز ترکیه، سوریه قرار گرفته است. آثار تاریخی شهر دهوک بسیار زیاد است. هتل، رستوران، موزه های تاریخی و … در آنجا وجود دارد. ادیان مختلفی در دهوک کردستان عراق زندگی می‌کنند. عملیات ظفر باعث پیروزی نیروهای خودی در مقابل مردمان شهر دهوک شد. به این ترتیب دهوک هم در عملیات ظفر۴ صدمات جبران ناپذیری را متحمل شد.

سخن اخر:

در آخر همه ما می‌دانیم که عملیات های زیادی برای نابودی دشمنان از جمله عملیات ظفر ۴ انجام شده است. آنچه که باقی مانده پیروزی انقلاب اسلامی بعد از سال‌ها مقاومت است. تمامی فرماندهان جنگ با شجاعت و دلیری خود برای همه‌ی این عملیات ها زحمت کشیده‌اند. شهدا و جانبازان همگی از جان خود گذشتند و با علم اینکه ممکن است دیگر خانواده خود را نبینند پا به عرصه جنگ گذاشتند. انها از دین و ناموس و وطن خود به خوبی دفاع کردند. امروز با غرور و افتخار از آن روزها صحبت می‌کنیم. مردم غیور ایران از خودگذشتگی خود را به تمامی جهان ثابت کرده‌اند.