دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

پس از گذشت نیم قرن از انقلاب، دستاوردهای مهمی نصیب کشورمان شد. بدون شک وظیفه ما در قبال این دستاوردها شناخت و ارائه راهکارهایی در جهت حفظ آن می باشد.

مقدمه

۲۲ بهمن ۵۷ اعجاز بزرگ قرن رقم خورد. روزی که هیچ‌گاه از یاد ملت ایران نخواهد رفت. در این روز ملت ایران پس از مدت ها تحمل ظلم و ستم رژیم پهلوی توانستد با رهبری امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را رقم بزنند. پس از گذشت نیم قرن از این اتفاق، دستاوردهای مهمی نصیب کشورمان شد. بدون شک وظیفه ما در قبال این دستاوردها شناخت و ارائه راهکارهایی در جهت حفظ آن می باشد. در ادامه به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف می پردازیم.

دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی

۱- سرنگونی رژیم پهلوی و جایگزینی نظام اسلامی

بدون تردید مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، سرنگونی نظام دیکتاتوری پهلوی و جایگزینی نظام انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی با ایمان به خدا و تکیه بر دستورات و موازین قرآن و رهنمود های امام خمینی توانست نظام جمهوری اسلامی و پرچم عدالت را برپا کند. در حالی که رژیم پهلوی چیزی جز فساد، استبداد، ضدیت با اسلام و بی کفایتی نداشت.

دستاوردهای انقلاب اسلامی-سیاسی

۲- تجربه حس آزادی و مشارکت در اداره امور کشور

در دوران رژیم پهلوی، مردم اجازه تصمیم گیری در امورات کشور را نداشتند. تمام تصمیم گیری ها و انتصابات توسط شاه انجام می‌شد و ملت تنها باید نظاره‌گر آن بودند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران با حضور پرشور در صحنه انتخابات، در تعیین سرنوشت کشور نقش اساسی ایفا می کنند.

۳- پیشرفت در روابط با کشورهای دیگر و استقلال در سیاست خارجی

رژیم پهلوی به دلیل ارتباط با دولت انگلستان و آمریکا، از استقلال سیاسی برخوردار نبود. از این رو منافع خارجی کشور به کشورهای بیگانه داده می شد. پس از پیروزی انقلاب، دست آمریکا، انگلیس و دیگر زورگویان جهان از کشور قطع شد. از این رو علاوه بر پیشرفت در روابط، به استقلال در سیاست خارجی نیز دست پیدا کردیم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی-سیاسی

دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

۱- توسعه و پیشرفت های عمرانی

پس از انقلاب کشور ایران در زمینه توسعه و عمران عملکردی کم نظیر از خود به نمایش گذاشته است. در دوران پهلوی جمعیت ایران به مراتب کمتر از زمان پس از انقلاب بود. با این حال بسیاری از روستاهای کشور از حداقل امکانات رفاهی محروم بودند. در حالی که پس از انقلاب تقریباً تمام روستاهای کشور از امکانات بالایی در زمینه آب و برق و مسکن برخوردار هستند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی-عمرانی

۲- پیشرفت صنعت

رژیم پهلوی با تکیه با دولت های آمریکا و انگلیس، توانایی در راه اندازی صنعت و بهره مندی از آن را نداشت. با این حال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کسور در ایران در بسیاری از صنایع نه تنها به خودکفایی رسید، بلکه در دنیا نیز حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

۳- تولیدات داخلی

در بخش تولید ملی و با تکیه بر جوانان این مرز و بوم، توانستیم پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم. محصولات پتروشیمی کشور نسبت به قبل انقلاب ۳۰ برابر رشد داشت. در بخش صادرات غیرنفتی نیز درآمد کشور از سال ۵۷ تا کنون به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده. یعنی پیشرفتی ۵۷ برابری داشتیم. در صنایع دیگر مانند فولاد، تولید خودرو، دارویی و غذایی و … نیز پیشرفت های کشور کاملاً مشهود است.

دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی

دستاوردهای انقلاب اسلامی-فرهنگی

۱- شکل گیری جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی با هدف استفاده از نیروهای جوان و جویای نام در دانشگاه ها و بهره گیری از نخبگان کشور در سال ۵۹ شکل گرفت. این جهاد نقش بسزایی در همگام سازی دانشگاه ها با موازین و دستورات الهی داشته است.

۲- برگزاری جشنواره های مختلف

در بخش معرفی کتاب، نشر و معرفی آثار برتر گام های مهمی برداشته شد. برگزاری جشنواره های فیلم، نمایشگاه های کتاب کشور توانست در زمینه فرهنگی مردم را غنی کند. همچنین ارتقای بینش مردم و ارتقای آن در جامعه از دیگر دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی بود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی-برگزاری جشنواره

دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی

۱- برخورداری از دانش فناوری اتمی

کشور ایران توانست با تکیه بر دانش جوانان و نخبگان کشور در عرصه فناوری اتمی عملکرد درخشانی داشته باشد. این فناوری در بسیاری از زمینه ها از جمله انرژی پاک، کشاورزی، پزشکی و داروسازی تاثیرگذار است. از طرفی باتوجه به عمر محدودیت سوخت های فسیلی، دستیابی به فناوری اتمی، اهمیت بسزایی داشت.

دستاوردهای انقلاب اسلامی-علمی فناوری

۲- افزایش رتبه علمی ایران در جهان و افزایش تعداد دانشجو

پس از انقلاب دانشجویان کشور به نسبت قبل از آن حدود ۲۴ برابر رشد کردند. از این رو دانشجویان توانستند محصولات مهمی را اختراع کنند. این نشان دهنده توانایی و پیشرفت کشور در زمینه علمی است. از طرفی رتبه علمی کشور به ۱۶ رسید. این عدد در سال های قبل ۵۳ بود.

سایر دستاوردهای انقلاب اسلامی

دستاوردهای انقلاب اسلامی – نظامی

  • کشور ایران در زمینه تولید تجهیزات نظامی عملکرد مناسبی داشته است. از این رو با همت جوانان توانستیم انواع موشک های بالستیک، هواپیما های نظامی، ناوشکن، قایق های فوق پیشرفته، تانک و نفربر، زیر دریایی، تجهیزات و ادوات جنگی و … پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.
  • تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی از دیگر پیشرفت های نظامی ایران بود. این دو نهاد از همان اوایل انقلاب توانستند به خوبی از مرزهای کشور در برابر حمله متجاوزان محافظت کنند. امام خمینی در این باره فرمودند:‌ من از سپاه راضی هستم و به‌هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد اگر سپاه نبود کشور هم نبود…
دستاوردهای انقلاب اسلامی-نظامی

دستاوردهای انقلاب اسلامی – ورزشی

  • افزایش فدراسیون های کشور و افزایش تنوع رشته های ورزشی از مهم‌ترین پیشرفت های ما پس از انقلاب بود. همچنین با سرمایه گذاری در رشته های قهرمانی توانستیم در میدان های جهانی مدال های رنگارنگی به ارمغان بیاوریم.
  • ساخت باشگاه ها، سالن ها، استادیوم های باکیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا، از دیگر دستاوردهای انقلاب در زمینه ورزشی بود.
دستاوردهای انقلاب اسلامی - ورزشی

نتیجه گیری

انقلاب اسلامی ایران مظهر قدرت و شکوه توانست پیشرفت های متعددی در زمینه های مختلف به دست آورد. در این مقاله توانستیم تنها بخشی از این دستاوردها را بیان کنیم. انقلاب ایران می تواند با حمایت ملت غیور، قله ها و پیشرفت های علمی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی و … را طی کند. به امید آنکه انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) باشد. انشاا…