تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس کدام اند؟
تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس کدام اند؟

دوران دفاع مقدس هویت ملت ایران است. در این دوران نیروهای سپاه اسلام، با تشکیل لشکرهای واحد توانستند در برابر دشمن بعثی مقاومت کنند.

مقدمه

دوران دفاع مقدس هویت ملت ایران است. در این دوران اقشار مختلف کشور با تکیه بر توانمندی و غیرت ایرانی، با هدایت و رهبری امام خمینی (ره)، رشادت ها و دلاوری های فراموش نشدنی به ثبت رساندند. در این دوران با وجود تمام کمبود ها و نابرابری هایی که از نظر امکانات، نیروها و تجهیزات نظامی وجود داشت، اتحاد و همدلی رمز موفقیت ملت ایران بود. در این دوران نیروهای سپاه اسلام، با تشکیل لشکرهای واحد توانستند در برابر دشمن بعثی مقاومت کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس بپردازیم.

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر ۹۲ زرهی

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر 92 زرهی

در هنگام جنگ، برای اینکه نیروهای خودی نظم و شکل بهتری بگیرند، فرماندهان آنان را در قالب لشکر، گردان، تیپ و … ساماندهی می کنند. معمولان لشکرها نقش مهمی در جنگ ایفا می کنند و برای مقابله با دشمن در خط اول قرار می گیرند.

قدرت و اقتدار لشکر ۹۲ زرهی زبان زد مردم و دشمن های بعثی بود. گاهی اوقات که این لشکر برای آماده باش بیشتر رزمایش های انجام می‌داد، نیروهای دشمن اعلام آماده باش می کردند. بخش عمده‌ای از امنیت کشور و آزادسازی مناطق جنگی، مدیون دلاوری و قدرت این لشکر می باشد.

لشکر ۹۲ زرهی از تأثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس بود و نقش بسزایی در آزادسازی خوزستان و خرمشهر داشت. به طوری که به عقیده بسیاری از فرماندهان، بدون این لشکر امکان بیرون راندن دشمنان از خاک کشور وجود نداشت.

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر ۱۴ امام حسین (ع)

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر 14 امام حسین (ع)

فداکاری و دلاوری های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) طوری بود که در بسیاری از عملیات های دوران دفاع مقدس حضور پیدا می کرد. اوج کار این لشکر، عملیات کربلای ۵ بود که نقش عمده‌ای در موفقیت سپاه اسلام در برابر نیروهای بعثی داشت.

نیروهای این لشکر از هماهنگی و قدرت نظامی بالایی برخوردار بودند. دلیل آن این بود که مدت زیادی در کنار هم آموزش دیده بودند. حتی قبل از شروع جنگ نیز این افراد در کنار هم بودند و شناخت و هماهنگی مناسبی از هم داشتند. این لشکر پس از شروع جنگ در اولین عملیاتی که داشت، به راحتی توانست با موفقیت به پایان برساند. لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را نیز می توان از مهمترین لشکرهای دفاع مقدس نام برد.

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر 27 محمد رسول الله (ص)

شاید به توان گفت یک از فداکارترین لشکرهای دفاع مقدس، لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بود. این لشکر در عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشت. از این رو بیشترین تعداد شهید و بیشترین تعداد پیروزی در نبردها متعلق به این لشکر است.

در لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) فرماندهانی چون حاج احمد متوسلیان، شهید ابراهیم همت در کنار سایر جوانان انقلابی در جبهه های حق علیه باطل مقاومت کردند. هدف این لشکر چیزی جز شهادت یا پیروزی نبود. در طول ۸ سال دفاع مقدس از این لشکر، ۴ فرمانده، ۶ قائم و مقام و تعداد ۱۵۰ فرمانده گردان و تیپ به شهادت رسیدند. ملت ایران هیچ‌گاه دلاوری شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را از یاد نخواهد برد.

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر ۸ نجف اشرف

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر 8 نجف اشرف

تنها شهرستان کشور که به تنهایی صاحب یک لشکر در دوران دفاع مقدس بود، لشکر ۸ نجف اشرف بود. این لشکر با فرماندهی سرلشکر پاسدار شهید احمد کاظمی توانسته بود به عنوان یکی از قدرتمند ترین لشکرهای دوران دفاع مقدس لقب بگیرد. به مانند دیگر لشکرها، تاثیرگذاری لشکر ۸ نجف اشرف هم در عملیات های دفاع مقدس دیده می شود.

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر ۳۱ عاشورا

تاثیرگذارترین لشکرهای دفاع مقدس: لشکر 21 عاشورا

ملت ایران دلاوری و فداکاری تاثیرگذارترین لشکر دفاع مقدس را پس از گذشت سالیان طولانی، همچنان به یاد دارند. قدرت نمایی لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات بدر باعث شده که این لشکر بسیار معروف باشد. شهید مهدی باکری از فرماندهان لشکر ۳۱ عاشورا بود که به شکلی دردناک و البته تراژیک در همان عملیات بدر به شهادت رسید. این لشکر اهل عقب نشینی نبود و تا روزهای پایانی جنگ نیز به دفاع از مرز و بوم این کشور پرداخت. موفقیت در عملیات های طریق القدس و عملیات بدر از مهم‌ترین دستاوردهای این لشکر به شمار می رود.

نتیجه گیری

بدون شک تمامی لشکرهای دوران دفاع مقدس تاثیرگذاری زیادی داشتند. امنیت و آرامش این روزهای خود را مدیون خون شهدای گران‌قدر ۸ سال دفاع مقدس هستیم. با این حال در این مقاله ۵ تا از تاثیرگذارترین لشکرهای دوران دفاع مقدس را معرفی کردیم. باشد که یاد و خاطره این شهدای عزیز همیشه زنده بماند و بتوانیم ادامه دهنده راه و خاطره این افراد باشیم.