مین چیست و چه مدل هایی دارد؟
مین چیست و چه مدل هایی دارد؟

در جنگ بین کشور ها نبرد های زمینی وسایل زیادی استفاده می شود که یکی از این وسایل مین های جنگی است. ارتش ها برای اینکه در مسیر بین خود و دشمن کمی امنیت داشته باشند در زیر زمین وسال منفجره ای به نام مین کار می گذارند که با فعال کردن آن زمانی که […]

در جنگ بین کشور ها نبرد های زمینی وسایل زیادی استفاده می شود که یکی از این وسایل مین های جنگی است. ارتش ها برای اینکه در مسیر بین خود و دشمن کمی امنیت داشته باشند در زیر زمین وسال منفجره ای به نام مین کار می گذارند که با فعال کردن آن زمانی که یک جسم روی آن قرار بگیرد منفجر می شود.

درواقع این وسیله مقداری مواد منفجره و یا مواد دیگر اتش زایی است که در یک محفظه یا جعبه های فلزی و چوبی یا پلاستیک فشرده قرار دارند و در گونه های زیادی تولید می شوندو برای انهدام کشتی ها، نفرات، تانک ها، قایق ها طراحی شده و خسارت های جانی و مالی به بار می اورد. در ادامه ما مین های مختلفی را به شما معرفی می کنیم و پیشنهاد می کنیم در مکان هایی که قبلا مورد حمله قرار گرفته بود نروید که ممکن است مواد های منفجره ای هنوز در آن مکان وجود داشته باشند.

مین های ضد تانک

این مین ها به صورتی طراحی شده اند که قادر هستند تانک را از بین ببرند. این مدل نیز مانند مین ضد نفر با فشار باعث انفجار می شوند (برای فعال سازی مین ضد تانک باید فشار و وزن بیشتری وارد شود).

این مدل ها به دلیل اینکه باید یک جسم بزرگ و مقاوم را از بین ببرند قطعا به مواد منفجره زیادی نیاز دارند و به همین دلیل است که وزن آنها از ۵ و گاها تا ۱۴ کیلو گرم نیز میرسد.

مین ضد نفر

این مین همانطور که از اسمش پیداست برای آسیب زدن به افراد ساخته شده . این مدل نیز به دو دسته ترکشی و انفجازی تقسیم می شوند.

مین های دریایی

این مین ها در دریاها کار گذاری می شوند و زمانی که کشتی ها  و زیر دریایی ها به آنها برخورد کنند باعث انفجار می شوند. این مدل هم حالت تدافعی دارند و می توان از آنها برای حمله (مانند گیر انداختن یک کشتی در وسط این وسیله جنگی) نیز استفاده کرد.

مین هوایی

شاید برای شما هم جالب است اما باید بدانید مین هایی نیز وجود دارند که با پرواز و برخورد با هواپیماه ها باعث انفجار آنها می شوند. این وسیله جنگی دارای ترکش هایی هستند که پس از برخورد با جت ها و هواپیما با انفجار از هم جدا می شوند و هرکدام تقریبا ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم مواد منفجره دارند که با استفاده از آنها می توان جت های جنگنده را منهدم کرد.

این وسیله جنگی برای دفاع و حمله در بسیاری از مرز ها وجود دارد و محدوده هایی نیز در ایران وجود دارد که به دلیل مرزی بودن آنها و یا جنگی بودن آنها (در آنها جنگ رخ داده ماننده آبادان و خرمشهر) ممکن است مین فعالی هنوز وجود داشته باشند پس قبل از رفتن به مکان ناشناس بهتر است در صورت مرزی بودن و یا جنگ زده بودن آن کمی درمورد آن محل تحقیق کنید