فرهنگ دفاع مقدس و راه های تقویت آن در جامعه
فرهنگ دفاع مقدس و راه های تقویت آن در جامعه

دفاع مقدس بخشی غرورآفرین از تاریخ کشورمان را تشکیل داده است. در این دوران رزمندگان اسلام در جبهه‌ های حق علیه باطل رشادت های جاودانه ای کردند.

مقدمه

دفاع مقدس بخشی غرورآفرین از تاریخ کشورمان را تشکیل داده است. در این دوران رزمندگان اسلام در جبهه‌ های حق علیه باطل رشادت های جاودانه ای کردند. هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماد و هویت ملی شناخته می شود. وظیفه ما این است که در ترویج فرهنگ دفاع مقدس بکوشیم و این مقاومت جانانه شهدا در برابر دشمن بعثی را به نسل های آینده انتقال دهیم.

فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دفاع مقدس و ترویج فرهنگ آن

سخنرانی مقام معظم رهبری درباره فرهنگ دفاع مقدس
سخنرانی مقام معظم رهبری درباره فرهنگ دفاع مقدس

«دفاع مقدس گنجی بی پایان است که مایه اقتدار ما در تاریخ می باشد. دفاع مقدس یادآور مقاومت و استواری رزمندگان و ملتی قهرمان است که با تأسی از فرهنگ عاشورا در برابر استکبار جهانی ایستادند. در این هشت سال دفاع مقدس ثابت شد که با تکیه بر مردم ولایتمدار، آزادی و سربلندی در گرو مقاومت و ایستادگی است.»

این فرمایش مقام معظم رهبری درباره هشت سال دفاع مقدس به خوبی اهمیت این دوران را نشان می دهد. طبق فرمایشات رهبر انقلاب، فرهنگ دفاع مقدس مسئله ای بسیار مهمی است. از این رو نباید مورد غفلت قرار بگیرد. بنابراین ضرورت دارد که نهاد ها و رسانه های مختلف با استفاده از ابزارهای ارتباطی بسیاری که وجود دارد، به گسترش آن بپردازند. ثبت و نشر آثار و شناسایی آن به نسل جوان برای تقویت روحیه انقلابی جامعه و رواج این فرهنگ از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

بیانات مقام معظم رهبری درباره هشت سال دفاع مقدس
بیانات مقام معظم رهبری درباره هشت سال دفاع مقدس

ایشان در سخنرانی دیگری می فرمایند: «یاد دفاع مقدس، یاد شهیدان، باید همیشه در بین ملت و جامعه زنده بماند. خیلی از حرف ها گفته نشده. خیلی از خاطرات فرزندان شما گفته نشده. و به همان مقداری که بیان نشده، نشان دهنده یک عظمت غیر قابل اندازه گیری با اذهان معمولی انسان است.»

با توجه به این فرمایش ایشان، اهمیت توجه به دفاع مقدس به خوبی نمایان می شود. هدف ایشان ترویج ارزش های دفاع مقدس در بین ملت است. فرهنگ خود باوری، فرهنگ جهاد، مقاومت و … از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود.

دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس

دشمن بعثی با رویای نابودی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران پا به این نبرد نابرابر گذاشت. نبردی که فقط مقابله ایران با عراق نبود. بلکه ایران با نصف دنیا بود. در این جنگ ملت ایران با رهبری امام امت، خمینی کبیر (ره) و با رشادت ها و مقاومت های خود، اجازه نداند حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود.

دفاع مقدس ایران به عنوان یک الگوی بی نظیر برای سایر ملت های دنیاست. دفاع مقدس نشان داد که با توکل بر خدا و دفاع از مرز و بوم کشور، هر قدرتی در مقابل شما به زانو در خواهد آمد. و این نوید آینده‌ای بسیار روشن برای جامعه اسلامی در برابر ظالمان خواهد بود.

دستاوردهای دفاع مقدس
دستاوردهای دفاع مقدس

دفاع مقدس باعث شد تا اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود و دشمنی اجازه تعرض به خاک این کشور را نداشته باشد. استقلال کشور حفظ شد و ایران به عنوان یک کشور مستقل، مقتدر و توانمند شناخته شود. از طرفی باعث شد تا استعداد و توانمندی جوانان ایرانی شکوفا شود و در عرصه های مختلف توانمندی بالایی داشته باشند.

رهبری، دلاوری مردم و توکل بر خدای باری تعالی از عوامل پیروزی و موفقیت در جنگ تحمیلی بود. در حال حاضر مسئله مهم‌تری که وجود دارد باید مانع از فراموشی و تحریف فرهنگ دفاع مقدس شویم. به همین دلیل باید به خوبی با راهکارهای مختلف، نسل جدید را با ارزش های این مسئله آشنا کنیم.

فرهنگ دفاع مقدس

مقاومت رزمندگان دفاع مقدس
مقاومت رزمندگان دفاع مقدس

پس از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس را می توان به عنوان نقطه عطف تاریخ فرهنگی کشور دانست. دشمنان نظام جمهوری اسلامی از همان روزهای ابتدایی انقلاب با تهاجم فرهنگی در پی جلوگیری از رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بودند. از این رو ترویج فرهنگ دفاع مقدس و شناسایی ارزش ها و آثار آن به نسل جوان می تواند به عنوان راهکاری برای مقابله با حیله های دشمن باشد.

همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری دیدیم، فرهنگ دفاع مقدس مسئله ای مهمی است و تمامی آحاد جامعه باید در جهت ترویج آن تلاش کنند. نسل جوان باید با دلاوری های رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس آشنایی شوند. شهدایی که آرامش و امنیت امروزمان را مدیون رشادت های آنان هستیم.

هشت سال دفاع مفدس
هشت سال دفاع مفدس

حفظ آرمان های امام راحل و ادامه دادن راه شهدا می تواند در ترویج این فرهنگ بسیار مؤثر باشد. موفقیت در این زمینه می تواند به حفظ جامعه و نظام جمهوری اسلامی در جهت مقابله با استکبار جهانی حائر اهمیت باشد. راه های زیادی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس وجود دارد. در ادامه با نمونه هایی از آن آشنا می شویم.

راه های ترویج، تقویت و حفظ فرهنگ دفاع مقدس

فرهنگ دفاع مقدس شامل حوزه های گسترده و پیچیده ای مانند است. نسل جوان با بسیاری از مسائل مربوط به دفاع مقدس آشنایی ندارد. از همین رو برای گسترش آن باید تلاش زیادی در حوزه های مختلف در تمام نقاط کشور صورت بگیرد. در ادامه با برخی از راه های ترویج، حفظ و تقویت آن آشنا خواهیم شد.

برگزاری اردوهای راهیان نور یاد آور 8 سال دفاع مقدس

۱- در بخش ادبیات با انتشار داستان و رمان و شعر می توان گام بلند در این راه برداشت. همچنین با حمایت از ناشران و نویسندگانی که به تألیف کتاب در رابطه با هشت سال دفاع مقدس می پردازند، می توان دیگر نویسندگان را تشویق به فعالیت در این زمینه کرد.

۲- موسیقی و شعرخوانی با محتوای فرهنگ مبارزه با دشمن می تواند نقش تعیین کننده‌ای بر این فرهنگ داشته باشد. علاوه بر این تشویق دانشجویان و هدایت اساتید راهنما به انجام پایان نامه با موضوع دفاع مقدس، باعث شناخت بیشتر ارزش های دفاع مقدس در بین جوانان خواهد شد.

۳- برگزاری جشنواره های متعدد مانند «جشنواره فیلم دفاع مقدس» و تهیه و تولید فیلم های گوناگون که نشان دهنده مقاومت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس باشد، می تواند برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس مؤثر باشد.

۴- ساخت و شکل گیری موزه های دفاع مقدس، نمایشگاه های آثار شهیدان در تمام شهرهای ایران، مخصوصاً شهرهای جنوبی کشور حائز اهمیت است. طراحی صحنه این نمایشگاه ها و موزه ها همانند صحنه های جبهه جنگ می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

۵- ارتباط مستقیم و مشاهده از نزدیک جوانان مهم‌ترین عامل برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس است. برگزاری اردو های راهیان نور و اعزام دانشجویان و دانش آموزان به مناطق جنگی تأثیر بسزایی در ترویج آن خواهد داشت.

شکل گیری موزه جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس
شکل گیری موزه دفاع مقدس در کشور

نتیجه گیری

امیدواریم به زودی افراد مختلف جامعه به خصوص جوانان، با فرهنگ دفاع مقدس آشنایی پیدا کنند. از طرفی انتخاب روش های مؤثر برای انتقال، گسترش آن می تواند در این امر ضروری باشد. حفظ آثار و ارزش های هشت سال دفاع مقدس و انتقال و گسترش آن وظیفه تمام ملت بوده و در این راستا از هیچ تلاشی نباید دریغ شود.