محسن گرجی‌ نوسری، جوان ترین جانباز دفاع مقدس
محسن گرجی‌ نوسری، جوان ترین جانباز دفاع مقدس

جانبازان دفاع مقدس افرادی بودند که آرزوی شهادت به سر داشتند اما تقدیر این‌گونه نبود. البته این افراد را به شهید زنده لقب می دهند که با فدا کردن سلامتی خود از خاک کشور در برابر دشمنان محافظت کردند.

مقدمه

دوران ۸ سال دفاع مقدس ایران که با رشادت ها و دلیری های ملت غیور ایران همراه بود، پر از خاطرات تلخ و شیرین می باشد. جانبازان دفاع مقدس افرادی بودند که آرزوی شهادت به سر داشتند اما تقدیر این‌گونه نبود. البته این افراد را به شهید زنده لقب می دهند که با فدا کردن سلامتی خود از خاک کشور در برابر دشمنان محافظت کردند. در این مقاله به معرفی جوان ترین جانباز دفاع مقدس می پردازیم.

معرفی محسن گرجی‌ نوسری

محسن گرجی‌ نوسری - معرفی

محسن گرجی‌ نوسری متولد ۸ تیر ماه سال ۱۳۵۴ در شهر قائم‌شهر مازندران می باشد. محسن گرجی نوسری در سن ۱۱ سالگی تصمیم گرفت به جبهه های جنگ اعزام شود و به مانند دیگر اقشار جامعه از ناموس و وطن در برابر متجاوزان دفاع کند.

با این حال عمر حضور او در جبهه های جنگ خیلی به درازا نکشید و پس از مدتی حضور مجبور شد ایام جوانی اش در بیمارستان های اهواز، تهران و ساری تحت مداوا قرار بگیرد. چراکه مجروح شد و لقب جوان ترین جانباز دفاع مقدس را دریافت کرد.

دوران تحصیل و اعزام به جنگ

به مانند دیگر دانش آموزان آن سال ها، هدفش حضور در میدان جنگ بود. او دوران ابتدایی را در مدرسه آیت‌الله شهید مدرس قائم‌شهر گذراند. شهید مراد کشاورز معلم او در دوران ابتدایی بود. پس از شنیدن خبر شهادت معلمش، عزمش را برای رفتن به جنگ جدی تر کرد.

با این حال سنش به او اجازه نمی‌داد که به جنگ برود. از این رو با دست کاری در شناسنامه سنش را افزایش داد. اما قیافه‌ی او با سنش همخوانی نداشت. بنابراین دست به کار شد. روزها ساعت های زیادی را جلوی آیینه مشغول درست کردن ریش سبیل برای خود بود تا بتواند به جنگ برود.

جوان ترین جانباز دفاع مقدس - حضور در جنگ

از طرفی به خاطر مراجعه زیاد به پایگاه بسیج منطقه، تقریباً تمامی افراد او را می شناختند. گاهی هم مانع از ورود او به بسیج می شدند. سرانجام توانست با تراشیدن موی سر و چسباندن ریش و سبیل، چهره خود را تغییر دهد.

با پوشیدن لباس های پدر خود به پایگاه رفت. اما با وجود این همه تغییر بازهم او را شناختند. محسن گرجی‌نوسری می گوید: « به اتاق ثبت‌نام که رسیدم برخلاف همیشه این بار خلوت بود و این چیزی بود که من می‌خواستم، مدارکم را دادم، برادر ثبت نام کننده به من زل زده بود، حالا دیگر مطمئن شدم که باز هم لو رفتم، چند دقیقه‌ای از اتاق بیرون رفت و با «علی رضایی» فرمانده وقت ستاد ناحیه دو شهید مزدستان سپاه قائم‌شهر وارد اتاق ثبت‌نام شدند، بغضم ترکید، رضایی مرا شناخت، همین که وارد شد، گفت: «این که آقا محسن خودمونه!» آن‌ها می‌خندیدند و من گریه که می‌خواهم بروم.»

سرانجام ثبت نام او با موفقیت انجام شد و اجازه دادند که به جبهه برود.

خانواده جوان ترین جانباز دفاع مقدس

محسن گرجی نوسری، جوان ترین جانباز دفاع مقدس در خانواده‌ای مذهبی و جنگی حضور داشت. دایی او «شهید نجف علی کلامی» بود که در همان روزهای ابتدایی جنگ به شهادت رسید. پس از آن دایی دوم او «شهید علی‌اکبر کلامی» در عملیات رمضان سال ۶۱ به شهادت رسید. از این رو محسن گرجی با الگو قرار دادن آن‌ها، آرزوی شهادت داشت.

محسن گرجی‌ نوسری - خانواده

تاریخ اعزام

پس از آنکه با اعزام او موافقت شد، در تاریخ ۱۳ آبان ۶۶، بدون اطلاع دادن به پدر و مادر به محل اعزام رزمندگان در قائم‌شهر رفت. که از آنجا  به برای دوران آموزشی ابتدا به ساری و سپس به جبهه جنگ منتقل شد.

تاریخ و محل مجروحیت جوان ترین جانباز دفاع مقدس

سرانجام محسن گرجی نوسری در طی عملیات لشکر ویژه ۲۵ کربلا که در روز ۴ خرداد ۶۷ در حال انجام بود، دچار مجروحیت گاز شیمیایی شد. و لقب جوان ترین جانباز دفاع مقدس را گرفت را در وی «شهید محمدمهدی گرجی» در همان روز و همان عملیات به فیض شهادت نائل شد. محسن گرجی در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم سیاسی در دانشگاه تهران می باشد.

نتیجه گیری

عشق به شهادت باعث شد که حتی یک کودک ۱۰ ساله با آرزوهای بزرگ به جبهه های جنگ عزیمت کند و جوان ترین جانباز دفاع مقدس لقب بگیرد. جانبازان زیادی در کشور وجود دارند که گمنام‌اند و به شهادت می رسند. به امید آنکه قدر این گوهر های گران بها کشور را بیشتر بدانیم.