سلسله مراتب حکومتی در ایران (نظام جمهوری اسلامی ایران)
سلسله مراتب حکومتی در ایران (نظام جمهوری اسلامی ایران)

نظام جمهوری اسلامی ایران نظام جمهوری اسلامی ایران نامی است که حکومت کنونی ایران پس از  پیروزی در انقلاب ۱۳۵۷ به خود گرفته است. شکل گیری این نظام قانون‌مداری در تاریخ دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ با یک رأی گیری کشوری مشخص شد. طی این رأی‌ گیری سؤالی با مضمون جمهوری اسلامی؟ آری یا خیر؟ مطرح شد […]

نظام جمهوری اسلامی ایران

نظام جمهوری اسلامی ایران نامی است که حکومت کنونی ایران پس از  پیروزی در انقلاب ۱۳۵۷ به خود گرفته است. شکل گیری این نظام قانون‌مداری در تاریخ دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ با یک رأی گیری کشوری مشخص شد. طی این رأی‌ گیری سؤالی با مضمون جمهوری اسلامی؟ آری یا خیر؟ مطرح شد که با رأی ۹۸ درصدی مثبت، نظام اسلامی جایگزین شاهنشاهی پهلوی شد. در ادامه قصد داریم شما را با سلسله مراتب حکومتی این کشور از بالا به پایین آشنا کنیم. این حکومت از بالا به پایین به ترتیب ولایت فقیه، مجلس خبرگان رهبری، رهبر ایران، قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای اسلامی شهر و روستا میباشد. در ادامه با وبسایت رزمندگان همراه شوید تا بیشتر با سلسله مراتب حکومتی در ایران آشنا شوید.

ولایت فقیه در سلسله مراتب حکومتی در ایران

طبق قانون اسلامی، ولایت فقیه باید از ویژگی های مثل عدالت، تقوا و پرهیزکاری برخوردار باشد و از مهمترین وظایف ولایت فقیه می‌توان به قضاوت در رابطه با مسائل شرعی و دریافت وجوه نقدی شرعی مردم جامعه اشاره کرد. عنوان ولایت فقیه توسط مجلس خبرگان رهبری اعطا میشود که در ایران بعد از سید روح الله خمینی،  سید علی خامنه‌ای عنوان ولایت فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران را عهده دار شد. 

ولایت فقیه در سلسله مراتب حکومتی در ایران توسط رزمندگان

مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان رهبری متشکل از  فقیه های است که توسط رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند که نقش مهمی در سلسله مراتب حکومتی در ایران دارند. این رأی گیری به مدت هر هشت سال رخ داده و وظیفه اصلی این نهاد انتخاب ولایت فقیه میباشد. لازم به ذکر است که بدانید این شورا توانایی برکناری رهبر را نیز داراست. انتخاب سید علی خامنه ای به عنوان رهبر در سال ۱۳۶۸ را میتوان به عنوان مهمترین تصمیم گرفته شده توسط این شورا محسوب کرد. 

رهبر جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی بالاترین مقام رسمی کشور در سلسه مراتب حکومتی در ایران میباشد که توسط دو سوم از اعضای مجلس خبرگان انتخاب خواهد شد. مدت این ریاست نا محدود بوده و تا زمانی که شورا خبرگان صلاح ببیند ادامه خواهد داشت. هم اکنون رهبر جمهوری اسلامی نیز سید علی خامنه ای میباشد. 

قوای سه گانه

بعد از رهبری و مجلس خبرگان، مراتب حکومتی ایران به سه قوه، مجریه مقننه و قضائیه تقسیم میشود که در ادامه به معرفی تک تکشان خواهیم پرداخت.

قوه مجریه

قوه مجریه، ساختار اصلی اجرای حکومت را در جامعه شامل می‌شود. رئیس قوه مجریه،  رئیس جمهور نام دارد که به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب میشود. جالب است بدانید که تمام کاندیدهای ریاست جمهوری ابتدا باید توسط شورای نگهبان تائید شوند.

قوه مقننه

قوه مقننه به طور کلی مسئولیت تعیین قانون های عمومی کشور را به عهده دارد. این قوه به دو دسته مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تقسیم میشوند. اعضای شورای اسلامی هر چهار سال توسط مردم انتخاب خواهد شد و وظیفه اصلی آن وضع قانون میباشد؛ اما ۱۲ عضو شورای نگهبان توسط رهبر انتخاب شده و مسئولیت نظارت بر قانون های وضع شده را به عهده دارد.

مجلس شورای اسلامی در سلسله مراتب حکومتی در ایران توسط رزمندگان

قوه قضائیه

قوه قضاییه  مستقل و مسئولیت آن پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی افراد میباشد. رئیس این گروه توسط رهبر انقلاب اسلامی به مدت هر ۵ سال منصوب می شود. در تاریخ امروز رئیس قوه قضاییه سید ابراهیم رئیسی می باشد. 

نکته: این مبحث بسیار پیچیده تر آر آن است که بتوان در یک مقاله کوتاه آن را خلاصه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از سلسله مراتب حکومتی در ایران با ما، وبسایت رزمندگان در تماس باشید.