رمز شکست تحریم هرگز نه با معامله بلکه با تقویت هویت درون زا
رمز شکست تحریم هرگز نه با معامله بلکه با تقویت هویت درون زا

رمز شکست تحریم های اقتصادی و محاصره‌های فرهنگی-اجتماعی نه چشم دوختن به رأفت دشمنان بلکه با حفظ ایمان و تقویت نیروهای درون‌زا امکان پذیر است. در ادامه با وبسایت رزمندگان همراه باشد. تحریم اقتصادی پیامبر (ص) و شکست تحریم‌ها نه با معامله بلکه با پافشاری ایمان مشرکین مکه رسالت پیامبر (ص) را تاب نمی‌آوردند. رفته […]

رمز شکست تحریم های اقتصادی و محاصره‌های فرهنگی-اجتماعی نه چشم دوختن به رأفت دشمنان بلکه با حفظ ایمان و تقویت نیروهای درون‌زا امکان پذیر است. در ادامه با وبسایت رزمندگان همراه باشد.

تحریم اقتصادی پیامبر (ص) و شکست تحریم‌ها نه با معامله بلکه با پافشاری ایمان

مشرکین مکه رسالت پیامبر (ص) را تاب نمی‌آوردند. رفته رفته از گسترش و صدور انقلاب ایشان بر قلب‌های مردم احساس خطر می‌کردند. گسترش مکتب رسول‌الله (ص) را با تضعیف قدرت خود همراه می‌دانستند. مشرکان قریش در دارالندوه (بخوانید سازمان ملل مکه) پیمان‌نامه‌ای میان خود وضع کردند و بزرگترین تحریم اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی تاریخ علیه پیامبر اسلام (ص) و اعوان و انصارش را پدید آوردند.

در این تحریم‌های فلج‌کننده هیچ‌کس حق هیچ‌گونه فعالیت تجاری اعم از خرید و فروش با پیامبر (ص) و اصحاب و نزدیکانش را نداشت. حق هیچ‌گونه ارتباط و معاشرت با آنان را نداشت و حتی حق وصلت و زناشویی با آنان را نیز نداشت. حتی غذا و آب را نیز از آنان دریغ می‌کردند. جان پیامبر (ص) به کرات تهدید می‌شد. مشکرین در مذاکرات خود با ابوطالب شرط لغو تحریم‌ها را دست کشیدن از آرمان‌ها و تحویل پیامبر (ص) اعلام می‌کردند. خدیجه با تمام سرمایه‌اش و ابوطالب با همه اعتبارش از پیغمبر اکرم (ص) حمایت و حراست کردند. گاه برادرزاده خدیجه از آنسو و گاه برادرزاده محمد مصطفی (ص) علی ابن ابی‌طالب (ع) از اینسو برای دور زدن تحریم‌ها اقدام می‌کنند. به گواه تاریخ ۳ سال و در برخی منابع بیشتر از آن را برای محاصره اقتصادی پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند.

لغو تحریم‌ها علیه پیامبر (ص)

وضعیت مسلمین بسیار اسفناک شده بود. اما آنچه باعث شکست محاصره و لغو تحریم‌ها علیه موحدین شد معامله روی شخص پیامبر (ص) نبود. مسلمین هیچگاه از آرمان خود یعنی حمایت از پیامبر (ص) و دین ایشان دست برنداشتن و تا پایان لغو تحریم‌ها بر سر پیمان خود با پیامبر (ص) ایستادند. ابوطالب هرگز بر سر پیامبر (ص) با قریش وارد معامله نشد و هیچگاه تعهدات اعلامی و اعمالی آنان را انجام نداد. آنچه سبب شکست محاصره پیامبر (ص) و لغو تحریم‌ها شد اراده الهی پس از مقاومت و پایمردی مردم بود. مقاومت مردم در برابر زورگویی مستکبران زمان رمز شکست تحریم و پایان محاصره آنان بود. اراده خداوند می‌تواند موجودی به کوچکی موریانه را دلیلی برای پایان محاصره قرار دهد.

مذاکره با غرب یک تجربه

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره و در انحاء و اشکال مختلف تحت فشار و تهدید و تحریم قرار گرفته است. هرکجا این ملت پشت امام جامعه ایستادند و بر عهد خود پافشاری کردند هیچ تهدید و تحریمی خم به ابرو آنان ایجاد نکرد. اما هر کجا از مقاومت در برابر زورگویی مستکبرین خسته شدند اوضاع بر آنها پیچیده و تنگ شد. دشمنان خدا هیچگاه برای مسلمین خیر نمی‌خواهند و از هر روشی برای صدمه و آسیب به جامعه اسلامی استفاده می‌کنند.

در سال‌هایی که گذشت ملت راه برون رفت از تنگناه‌های اقتصادی را در شکست تحریم‌ها و شکست تحریم‌ها را نیز در گرو مذاکره (به معنای معامله) با غرب دانستند. هر چند رهبر انقلاب نسبت به این موضوع بدبین بوده و نهی ارشادی داشتند ولی بدلیل اصرار کارگزاران وقت و صرفاً برای کسب تجربه و ارتقای سطح شعور اجتماعی این اذن را به کارگزاران نظام دادند تا از وعده‌های خود دفاع کرده و تجربه‌ای نو را برای ملت ایران پدید آورند.

نتیجه اعتماد به غرب

پس از گذشت ۵ سال از معاهده با غرب، گویی نه تنها تحریمی شکسته نشده است بلکه زندگی بر مردم تنگ‌تر و سخت‌تر شده است. رمز شکست تحریم اکنون نزد ملت ایران است و بایستی از تجربه‌های تاریخی عبرت بگیرد. یا همانطور که غرب و غرب گرایان می‌خواهند از آرمان‌های خود دست بکشد و یا با پایداری و مقاومت بر اصول خود بر اراده‌های دشمن فائق بیاید. که اگر چنین شد این برای خداوند گران نخواهد بود تا کوچک ترین مخلوقات خودش را علتی برای لغو هر محاصره‌ای قرار دهد. مردم باید بدانند که شرایط اقتصادی محصول اعتماد، سازش و تعهد با مشرکین است.

خداوند با هیچ قومی عهد اخوت ندارد. مردم مادامی که بر عهد و ایمان خود بمانند در دایره رحمت خداوند قرار دارند و اگر بر عهد خود کافر شوند خدا نیز عهد خود را از میان آنها بر خواهد داشت. تجربه قوم بنی اسرائیل که از عهد خود بازگشتند و از قوم برگزیده به قوم لعنت شده بدل گشته‌اند بایستی چراغ راه مسلمین باشد.

برای آشنایی بیشتر با ملزومات اقتصاد مقاومتی با وبسایت رزمندگان همراه باشد.