ماندگارترین فیلم های دفاع مقدس (به همراه تصاویر و خلاصه داستان)
ماندگارترین فیلم های دفاع مقدس (به همراه تصاویر و خلاصه داستان)

با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی ، فیلم های دفاع مقدس هنوز هم طرفداران پر و پاقرص و زیادی دارند. در این مطلب، لیست برترین فیلم های دفاع مقدس را قرار می دهیم با ما همراه باشید. ماندگارترین و زیباترین فیلم های دفاع مقدس پرواز در شب فیلم پرواز در […]

با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی ، فیلم های دفاع مقدس هنوز هم طرفداران پر و پاقرص و زیادی دارند. در این مطلب، لیست برترین فیلم های دفاع مقدس را قرار می دهیم با ما همراه باشید.

ماندگارترین و زیباترین فیلم های دفاع مقدس

پرواز در شب

فیلم پرواز در شب یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که ساخته سال ۱۳۶۵ بوده و کارگردانی و نویسندگی آن را رسول ملاقلی پور برعهده داشته است. داستان این فیلم درباره یک گردان از نیروهای ایرانی است که در محاصره قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می‌شود؛ چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می‌شوند تا برای درخواست کمک خود را به قرارگاه برسانند از آن میان سه تن کشته می‌شوند و یکی خود را به قرارگاه می‌رساند. فرمانده گردان نیز برای تهیه آب آشامیدنی سربازان زخمی، محاصره دشمن را می‌شکند، اما شهید می‌شود. قوای کمکی سر می‌رسد و پس از مقابله با دشمن بقیه افراد گردان را نجات می‌دهد.

پوستر فیلم پرواز در شب

افق

فیلم افق از زیباترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که در سال ۱۳۶۷ ساخته شده و کارگردانی و نویسندگی آن را رسول ملاقلی پور برعهده داشته است. داستان این فیلم درباره حمله‌ نیروهای ایرانی به اسکله راداری الامیه عراق می‌باشد.

پوستر فیلم افق

دیده بان

فیلم دیده بان از قدیمی ترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که در سال ۱۳۶۷ ساخته شده و نویسندگی و کارگردانی آن را ابراهیم حاتمی کیا برعهده داشته است. داستان این فیلم در موقعی روایت می شود که ارتباط خط کمین با نیروهای خودی توسط دشمن قطع شده و احتمال سقوط منطقه بسیار زیاد است. مقابله و مقاومت نیروها در مقابل دشمن نیازمند حضور دیده‌بان جهت هدایت آتش سنگین است. عارفی برای پیوستن به خط کمین و دیده‌بانی باید از مسیری عبور کند که زیر آتش شدید دشمن عراقی قرار دارد.

پوستر فیلم دیده بان

عقاب ها

فیلم عقاب ها یکی از فیلم های دفاع مقدس ماندگار می باشد که در سال ۱۳۶۳ و توسط ساموئل خاچیکیان ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک هواپیمای ارتش ایران است که پس از انجام مأموریتی درخاک عراق، مورد حمله عراقی‌ها قرار می‌گیرد و در کردستان عراق سقوط می‌کند. لازم به ذکر است که این فیلم بر پایه رویداد واقعی نجات خلبان ایرانی به نام یدالله شریفی‌راد به وسیله کردهای عراقی و انتقال او به ایران ساخته شده‌است.

پوستر فیلم عقاب ها

حمله به اچ ۳

فیلم حمله به اچ ۳ از دیگر فیلم های دفاع مقدس برتر می باشد که توسط شهریار بحرانی در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است. داستان این فیلم در موفعی روایت می شود که ستاد نیروهای هوایی عراق که از ابتدای جنگ با برتری هوایی ایران روبرو شده بود و قریب الوقوع بودن شکستن حصار آبادان را پیش بینی کرد، جهت حفاظت از هواپیمای استراتژیک، میگ میراژ و توپولوف عراقی از گزند بمباران های هوایی و مصون ماندن آن ها تا موقع شروع حمله ایران، تصمیم می گیرد آن ها را به سه پایگاه بسیار دور افتاده در نزدیکی مرز اردن منتقل کنند. در مقابل ستاد نیروهای هوایی ایران نیز طرح بمباران این سه پایگاه را که به نام پایگاه های اچ – ۳ موسومند مطرح می نماید. در پی آن در سحرگاه ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ هشت فروند جنگنده بمب افکن فانتوم از پایگاه سوم شکاری جهت حمله به اچ – ۳ به پرواز درمی آیند.

پوستر فیلم حمله به اچ ۳

مهاجر

فیلم مهاجر بدون شک از ماندگارترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که توسط ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر است که جهت انجام عملیاتی شناسایی در پشت خطوط دشمن به کار گرفته می‌شوند. به‌دلیل برد محدود دستگاه کنترل، خلبانان در دو ایستگاه مقابل، رودرروی هم و در خطوط دشمن مستقر می‌شوند. خلبانی که به خطوط دشمن نفوذ کرده، در حالی که با دشمن درگیر می‌شود، با مهارت عملیات شناسایی را انجام می‌دهد و هواپیما را در هوا تحویل خلبان دوم می‌دهد. در حالی که خود در آخرین لحظات کشته می‌شود.

پوستر فیلم مهاجر

کانی مانگا

فیلم کانی مانگا از زیباترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که توسط سیف‌الله داد و در سال ۱۳۶۶ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک گروه تکاور ایرانی است که برای دستگیری یک خلبان عراقی که هواپیمایش در شرق مریوان سقوط کرده مامور می‌شوند اما در این راه با کردهای ضد انقلاب درگیر می‌شوند.

پوستر فیلم کانی مانگا

هفت گذرگاه

فیلم هفت گذرگاه از فیلم های دفاع مقدس معروف می باشد که کارگردانی آن را جمشید حیدری و نویسندگی آن را مهدی احمدی برعهده داشتند و در سال ۱۳۷۴ اکران گردید.داستان این فیلم درباره یک رزمنده‌ مجروح شده به نام حیدر است که به خانه بازمی‌گردد، اما در همان زمان در اثر بمباران شهر توسط دشمن شهید می‌شود. امیر که همسر خواهر حیدر و شاهد به کشته شدن او است با خود عهد می‌بندد راه حیدر را ادامه دهد، به همین خاطر راهی جبهه می‌شود و نزد فرماندهٔ حیدر رفته و درخواست می‌کند تا در کنار همرزمان او باشد. فرمانده آیت موافقت می‌کند و امیر بعد از مدتی دوره دیدن به جمع گروه تکاوران ویژه عملیات می‌پیوندد و همراه آنها عازم انجام یک مأموریت ویژه می‌شود. آنها قصد دارند با راهنمایی پدر و پسر کردی به روستایی در عراق برسند و پایگاه ساخت مواد شیمیایی را که برای بمباران شهرها و روستاها مورد استفاده عراقی است منهدم کنند. تکاوران ایرانی با کمک راهنما و در لباس مردم عادی و تحت پوشش شرکت در یک مراسم عروسی وارد خاک عراق می‌شوند و لیکن نیروهای عراقی از حضور آنها مطلع می‌شوند و در حین مراسم عروسی درگیری پیش می‌آید و راهنماها و تعدادی از مردم بدست عراقی‌ها کشته می‌شوند اما تکاوران به کمک راهنمای جدید موفق می‌شوند بعد از مدتی جستجو پایگاه مواد شیمیایی را شناسایی و منهدم کنند.

پوستر فیلم هفت گذرگاه

عملیات کرکوک

فیلم عملیات کرکوک از زیباترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که توسط جمال شورجه و در سال ۱۳۷۰ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک گروه از رزمندگان جنگ های نامنظم است که مأموریت می یابند طی عملیاتی در درون خاک دشمن، پالایشگاه شهر کرکوک را به آتش بکشند. گروه پس از مجاهدت هایی و گذراندن حوادثی به شهر نزدیک می شوند. در اینجا کردهای مسلمان عراقی به کمک آنها می آیند و همه دست در دست یکدیگر مأموریت را به سلامت به انجام می رسانند و با به جا گذاشتن سه شهید، باز می گردند.

پوستر فیلم عملیات کرکوک

حماسه مجنون

فیلم حماسه مجنون از معروف ترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که در سال ۱۳۷۱ و توسط جمال شورجه ساخته شده است. داستان این فیلم پس از تصرف شهر مهران توسط نیروهای عراقی روایت می شود. حاج احمد امین با به راه اندازی جنگ های غافلگیرانه در یکی از محورهای جزایر مجنون توجه نظامیان عراقی را جلب میکند. رضا، معاون حاج احمد، که از نقشه بی اطلاع است، به دلیل حضور وسیع نیروهای عراقی با حاج احمد و نیروهای تبلیغاتی درگیر می شود. پس از حمله نظامیان عراقی و کشته و مجروح شدن عده ای از رزمندگان، رضا به نشانه اعتراض به فرماندهی حاج احمد به مقر فرماندهی می رود. یک نظامی عراقی طرفدار جمهوری اسلامی خود را به حاج احمد می رساند و از حمله قریب‌الوقوع عراقی ها خبر می دهد. رضا در مقر فرماندهی خبر آزادسازی مهران را می شنود و دلیل فعالیت تبلیغاتی و جنگ های روانی حاج احمد را درمی یابد. همزمان با حمله نظامیان عراقی رضا با گروهی از رزمندگان به خط مقدم بازمی گردد؛ اما وقتی حاج احمد را می یابد که صفوف عراقی ها در هم شکسته شده و حاج احمد به سختی مجروح شده است.

پوستر فیلم حماسه مجنون

پوتین

فیلم پوتین یکی دیگر از برترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که کارگردانی آن را عبداله باکیده و نویسندگی آن را هوشنگ جاوید بر عهده داشته و در سال ۱۳۷۰ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره گروهی بسیجی است که در اسارت سربازان دشمن هستند. تلاش آنها برای فرار به دلیل پاره ای اختلاف نظرها بی نتیجه مانده است؛ تا اینکه یک اسیر مجروح به اردوگاه آنها آورده می شود و او می گوید که پیش از دستگیری اطلاعات و اسناد مهمی را در منطقه ای خارج از اردوگاه مخفی کرده که اطلاع از آنها برای رزمندگان مهم است. به نیروهای دشمن دستور می رسد که منطقه اشغالی را تخلیه کنند و فرمانده دشمن به معاونش مأموریت می دهد که اسرا را قتل عام کند. اما معاون فرمانده از اجرای فرمان سرپیچی می کند و دستور کشتار دسته جمعی اسرا را به گوش آنها می رساند. در موقع اجرای حکم بین اسرا و سربازان دشمن درگیری پیش می آید و گروهی از اسرا موفق به فرار می شوند. پس از تعقیب و گریز یکی از اسرا جان سالم به در می برند و اطلاعات مورد نظر را به نیروهای خودی می رساند.

پوستر فیلم پوتین

صلیب طلائی

فیلم صلیب طلائی از دیگر بهترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که کارگردانی و نویسندگی آن را عبدالله باکیده برعهده داشته و در سال ۱۳۷۱ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره چند گروه رزمنده است که برای یافتن «جعبه سیاه» مأموریت دارند. گروه اول در محاصره دشمن قرار می گیرند و شکست می خورند. گروهی دیگر به محل اعزام می شوند که رهبری آن به عهده برادر فرمانده گروه قبلی است. موقع عبور از پرتگاهی که میان دو صخره قرار گرفته است و با سقوط یکی از افراد گروه به قعر دره، به ناچار گروه به دو دسته منشعب می شود. دسته سه نفری که از گروه اصلی جدا شده در محاصره عراقی ها قرار می گیرد و به جز جوانی مسیحی به نام داوید دو نفر دیگر شهید می شوند. اعضای گروه اصلی پس از جنگ و گریز به محل شهید شدن همرزمان خود می رسند و اثری از داوید نمی یابند. سعید سرباز جوانی که دوست داوید است، صلیب طلایی همرزمش را به گردن یک افسر عراقی می بیند. گروه اصلی به محلی می رسد که گروه قبلی آن جا را علامت گذاری کرده است. تعدادی از اعضای گروه در درگیری شهید می شوند و سعید و داوید نجات می یابند.

پوستر فیلم صلیب طلائی

رنجر

فیلم رنجر از بهترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که کارگردانی آن را احمد مرادپور و نویسندگی آن را نیز بهزاد بهزادپور برعهده داشته و در سال ۱۳۷۸ است. داستان این فیلم درباره یک رزمنده ایرانی، به نام مرتضی است که در پی یک درگیری شدید با نیروهای عراقی در جنگلی واقع در عراق، به اسارت آنها درمی آید. سامی جابر، فرمانده نیروهای عراقی دستور می دهد او را به اردوگاهی متروک و دور از چشم صلیب سرخ منتقل کنند. اردوگاه شرایط بسیار بدی دارد و اسرا در آن به چند گروه تقسیم شده اند. مرتضی قصد فرار از اردوگاه را دارد و این موضوع را با دیگران در میان می گذارد، ولی بیشتر اسرا با نقشه فرار او به دلایل گوناگون مخالفت می کنند. سعید، ارشد اردوگاه به او می گوید فقط در صورتی که فهرست کامل اسرای ایرانی را همراه خود به ایران ببرد می تواند نقشه فرارش را عملی کند. مرتضی می پذیرد ولی پیش از فرار تصمیم می گیرد روزی چند ساعت به تمرین حرکات دشوار رزمی بپردازد. مرتضی برای عملی کردن نقشه اش طوری رفتار می کند که عراقی ها مجبور شوند او را در زندان انفرادی محبوس کنند. سپس در فرصتی مناسب، پس از مجروح کردن نگهبان زندان، در زیر کامیونی که قصد خروج از اردوگاه را دارد پنهان می شود و از اردوگاه فرار می کند. نیروهای عراقی از فرار او مطلع می شوند و تعقیب و گریز بین مرتضی و نیروهای عراقی در جنگل شروع می شود. در چند مورد، مرتضی مجبور به نبرد تن به تن عراقی ها می شود و بسیاری از آنها را می کشد. در همان حال، نیروهای ایرانی از طریق بی سیم درمی یابند که مرتضی در حال آمدن به ایران است و خودشان را برای ورود او آماده می کنند. در مرز ایران و عراق درگیری شدیدی به وجود می آید و در حالی که مرتضی همچنان تحت تعقیب نیروهای عراقی است، هلی کوپتر ایرانی برای نجات مرتضی وارد عمل می شود و او را نجات می دهد.

پوستر فیلم رنجر

سجاده آتش

فیلم سجاده آتش از معروف ترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که در سال ۱۳۷۲ توسط احمد مرادپور ساخته شده‌ است. در این فیلم به هنگام عملیات کربلای پنج، رزمندگان دوگردان مالک و حبیب با ماشین نظامی دشمن درگیر می شوند. در شرایط نابرابر این نبرد، مهدی و عباس، فرماندهان بسیجی، حالات و اتفاقاتی را سبب می شوند که خارج از انتظارات و پیشبینی های معمول جنگ است.

پوستر فیلم سجاده آتش

پلاک

فیلم پلاک از ماندگارترین فیلم های دفاع مقدس می باشد که کارگردانی آن را ابراهیم قاضی زاده و نویسندگی آن را نیز مجتبی متوالی برعهده داشته و در سال ۱۳۶۴ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک گروه هشت نفری تکاور، به فرماندهی سروان هاشمی است که مأموریت می یابند تا با نفوذ به منطقه تحت اشغال دشمن نقشه استحکامات و مناطق مین گذاری شده را تهیه کنند. پس از انجام مأموریتشان همه افراد به جز فرمانده گروه در درگیری با دشمن شهید می شوند و فرمانده که جنازه یکی از همرزمانش را به دوش می کشد با نقشه ها به سوی پایگاه نیروهای خودی به راه می افتد.

پوستر فیلم پلاک

پاتک

فیلم پاتک یکی از زیباترین فیلم های دفاع مقدس است که توسط علی اصغر شادروان و در سال ۱۳۷۴ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک سرگرد ارتش است که به همراه افرادش، به مأموریت انفجار پل الخلیل در خاک عراق می روند. اما حین عملیات، پسر سرگرد – که یکی از افراد است- به شهادت می رسد و سرگرد به همراه بقیه افرادش به اسارت نیروهای عراقی درمی آیند. در بازداشتگاه، سرگرد تظاهر به همکاری با عراقی ها می کند و از این طریق موفق می شود به همراه سه تن دیگر از اسیران، نظر فرمانده بازداشتگاه را نسبت به ضبط یک مصاحبه تلویزیونی جلب کند. اما هنگامی که آنها توسط نیروهای عراقی به محل مصاحبه برده می شوند، به فرمان سرگرد، عراقی ها را خلع سلاح و به قتل می رسانند. سرگرد اسامی شهدا را به دکتر ـ یکی از سه همراهش ـ می دهد تا به ایران ببرد و خود به همراه دو تن دیگر برای به پایان رساندن مأموریت قبلی ـ انفجار پل الخلیل ـ راهی می شود. هنگام کار گذاشتن مواد منفجره ای که آنها از یک گروه گشتی عراقی به دست آورده اند، فرمانده بازداشتگاه با افرادش سرمی رسند و با آنها درگیر می شوند. دکتر نیز که صدای گلوله را شنیده، از نیمه راه بازمی گردد و به کمک بقیه می آید. سرانجام مأموریت با انفجار پل به پایان می رسد و دکتر به همراه سرگرد به وطن بازمی گردند.

پوستر فیلم پاتک

فرار بزرگ

فیلم فرار بزرگ یکی دیگر از قدیمی ترین فیلم های دفاع مقدس است که کارگردانی آن را ناصر محمدی و نویسندگی آن را نیز علیرضا اخلاقی برعهده داشته و محصول سال ۱۳۷۶ می باشد. داستان این فیلم درباره یک اسیر ایرانی به نام علی است که بعد از دور کردن خانواده اش از منطقه جنگی، در درگیری با عراقی ها اسیر می شود. در آسایشگاه، اسرای ایرانی در پی اجرای نقشه فرار هستند تا بتوانند اسامی خود را به نیروهای خودی برسانند چرا که عراقی ها وجود این اردوگاه را از نیروهای هلال احمر مخفی نگاه داشته اند. جنگ تمام می شود، همسر علی با امید بازگشت اسرا منتظر علی است اما هلال احمر و سایر مراکز مربوطه اطلاعی از او در دست ندارند. علی در اردوگاه، نفوذی عراقی ها را در بین اسرای ایرانی شناسایی می کند تا بدین ترتیب عراقی ها نتوانند از چگونگی عملیات آن ها مطلع شوند. اسرا عملیات فرار چند تن از اسرای ایرانی از جمله علی را به وسیله تانکر آبی که در آسایشگاه تردد دارد به مرحله اجرا درمی آورند اما مسافتی را دور نشده اند که با فرمانده اردوگاه و افرادش درگیر می شوند ولیکن علی با دوستانش با کمک چند کرد مرزنشین و علیرغم شهید شدن چند تن از آنها، اسامی را به سلامت به ایران می رساند.

پوستر فیلم بزرگ

آخرین شناسایی

فیلم آخرین شناسایی یکی دیگر از زیباترین فیلم های دفاع مقدس است که کارگردانی آن را علی شاه حاتمی و نویسندگی آن را بهزاد بهزادپور برعهده داشته و محصول سال ۱۳۷۲ می باشد. داستان این فیلم درباره عده ای از بسیجیان تخریبچی است که بعد از باز کردن معبر بر انجام عملیات در اثر بمباران به شهادت می رسند و از این میان تنها دو نفر باقی می مانند تا کار را یکسره کنند. از طرفی حضور نیروها و تجمع آن ها در یک نقطه باعث بیماری و فشار روانی بسیاری می شود. در این میان دو تن از تخریبچی ها به خاک دشمن نفوذ می کنند و با به دست آوردن بی سیم موقعیت دشمن را که در حال تدارک یک عملیات بزرگ است، به مرکز فرماندهی نیروهای خودی اطلاع می دهد. از سوی دیگر دیده بان دشمن که دائماً آتش توپخانه عراقی ها را هدایت می کرد،‌ توسط یک بسیجی ماهر به دام می افتد، در انتها نیروهای خودی به مقر دشمن حمله کرده و دشمن را تار و مار می کنند.

پوستر فیلم آخرین شناسایی

۱۸ فیلمی که در بالا معرفی کردیم از جمله بهترین و محبوب ترین فیلم های دفاع مقدس است که به دلیل استقبال زیاد از آنها، بارها و بارها از تلویزیون در مناسب های مختلف مثل سالروز فتح خرمشهر و هفته دفاع مقدس پخش شده است. لازم به ذکر است که تعداد فیلم های دفاع مقدس بسیار زیاد است که معرفی همه آنها در یک مقاله نمی گنجد. جهت جلوگیری از اطاله کلام به ذکر همین مقدار بسنده می کنیم. اگر شما فیلم های دفاع مقدسی دیگری می شناسید که از نظرتان ماندگار و زیبا هستند لطفا آن را به ما و خوانندگان در کامنت معرفی کنید.