مستند فرماندهان- شهید حسن تهرانی مقدم-۱ - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
مستند فرماندهان- شهید حسن تهرانی مقدم-۱

مستند فرماندهان از سری مستند هایی است که به بررسی و تحقیق درباره فرماندهان دفاع مقدس پرداخته و مروری بر زندگی این سربازان اسلام و وطن پرداخته است و در این قسمت به شرح سرگذشت سردار شهید حسن تهرانی مقدم پرداخته است.

همچنین دو قسمت دیگر از مستند فرماندهان هم، درباره این شهید بزرگوار ساخته شده است. و از زبان دو نفر دیگر هم روایت شده است. قسمت اول از زبان محسن رضایی روایت شده است.

در این مستند که به کارگردانی یاسر انتظامی و تصویربرداری هادی بهروز، ابراهیم جعفری، بیژن اعرابی و حمید رضا عزیزآبادی ساخته شده با همرزمان و آشنایان شهید حسن تهرانی مقدم به مصاحبه پرداخته شده است.

حسن تهرانی مقدم در ۶ آبان ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد.  نظامی ایرانی بود، که از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق بشمار می‌آمد. آخرین سمت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران بود. او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود. تهرانی‌مقدم در ۲۱ آبان سال ۱۳۹۰ در پی حادثه انفجار زاغه مهمات واقع در پادگان مدرس ملارد، شهید شد.

اما آنچه در این حادثه رخ داده بود بسیار فراتر از شهادت یکی از فرماندهان سپاه بود.

در این حادثه در واقع پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران و کسی که توان موشکی ایران توسط او بنیانگذاری شده بود به شهادت رسیده بود.

سردار شهید حسن طهرانی مقدم از کسانی بود که همواره امید را در دل نیروهای نظامی، زنده نگه می‌داشت و تلاش داشت تا با خلاقیت و نوآوری، مسیرهای صعب العبور را طی کند و بر پیشرفت و توسعه کشور بیفزاید.

او همان کسی است که وصیت کرد تا بر سنگ قبرش چنین بنویسند:

«اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»

او همچنین وصیت کرد تا دستمالی را که با آن، گریه‌های در مصیبت اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت سیدالشهداء (ع) را پاک کرده بود با وی دفن کنند رحمت الله علیه.

 

همچنین برای مشاهده ویدیو های دیگر درباره رزمندگان و شهدا اینجا دنبال کنید.