مستند فرماندهان- شهید جواد فکوری - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
مستند فرماندهان- شهید جواد فکوری

مستند فرماندهان از سری مستند هایی است که به بررسی و تحقیق درباره فرماندهان دفاع مقدس پرداخته و مروری بر زندگی این سربازان اسلام و وطن پرداخته است و در این قسمت به شرح سرگذشت سردار شهید جواد فکوری پرداخته است.

در این مستند که به کارگردانی علی حمید و تصویربرداری هادی بهروز، ابراهیم جعفری و بیژن اعرابی ساخته شده با همرزمان و آشنایان شهید جواد فکوری به مصاحبه پرداخته شده است.

جواد فکوری در ۱۷ دی سال ۱۳۱۷ در تبریز متولد شد. او سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و وزیر دفاع در کابینه محمدعلی رجایی بود. وی در مهرماه ۱۳۶۰ در حین بازگشت از جبهه جنوبی جنگ به تهران، در حومه شهر ری، در ۷ مهر سال ۱۳۶۰ بر اثر سقوط سقوط هواپیمای حامل به همراه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه، تیمسار سرلشکر فلاحی، سرهنگ نامجو، سرداران کلاهدوز و جهان آرا، جان خود را از دست داد. پس از درگذشت وی در سانحه پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران، درجه نظامی جواد فکوری به سرلشکری ترفیع یافت، و از او تحت عنوان رسمی «تیمسار سرلشکر جواد فکوری» یاد می‌شود.

سرلشکر فکوری مؤلف چندین کتاب و دستورالعمل آموزشی در نیروی هوایی بوده‌است. از آن جمله می‌توان به کتابچهٔ اطلاعات نیروهای هوایی منطقه اشاره کرد.

بخشی از پیام امام خمینی(ره) به ملت ایران به مناسب شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی:

‏با کمال تأثر و تأسف خبر دلخراش سانحۀ هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی‏‎ ‎‏که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به‏‎ ‎‏اسلام و ملت شهید پرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سر لشکر ولی الله فلاحی،‏‎ ‎‏تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند واصل گردید.‏‎ ‎‏اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و‏‎ ‎‏شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی‏‎ ‎‏شتافتند.‏

 

همچنین برای مشاهده ویدیو های دیگر درباره رزمندگان و شهدا اینجا دنبال کنید.