شهید سید حمید رضا فاطمی - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان شهید سید حمید رضا فاطمی | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید سید حمید رضا فاطمی

شهید سید حمید رضا فاطمی فرزند علی محمد در سال ۱۳۳۳ در مشهد دیده به جهان گشود. او در تاریخ ۱۷/۱۲/۵۴ در میدان چیتگر تهران توسط مزدوران رژیم ستمشاهی اعدام و به فیض عظیم شهادت نائل گردید.

شهید سید حمید رضا فاطمی که آثار نبوغ و هوش فراوان در او مشهود بود. با وجود شروع زود هنگام تحصیل به سرعت پلع های ترقی را طی نمود به طوری که در سال چهارم دبستان مبادرت به داستان نویسی می نماید و حتی در آزمون و مصاحبه مجله کیهان بچه ها پذیرفته می شود. ولی پدرش به دلیل اهداف عالیه در خصوص وی از این امر ممانعت ورزید. وی در سال ۱۳۵۱ در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی آریا مهر (شریف کنونی) پذیرفته و مشغول تحصیل گردید.

وی به دلیل برخورداری از بینش دینی قوی، در دوران خفقان و فساد پهلوی به سرعت در جرگه پیروان حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفته و با استناد به اعلامیه ها و فتاوای ایشان راه مبارزه با رژیم ستمشاهی را آغاز نمود. سید حمید رضا که رهبری چند گروه از جمله گروه چریکی والفجر را بر عهده داشت علاوه بر مبارزات فرهنگی و تبلیغاتی، چند مرکز فساد از جمله آبجوسازی شمس مجیدیه، سینما رکس قم و دفتر مجله “این هفته” که با چاپ عکس و مقالات مبتذل سبب تخریب افکار جوانان می گردید را منهدم نمود.

سرانجام پس از مجروح شدن و دستگیری یکی از اعضای گروه توسط نیروهای مزدور پهلوی و تحت شکنجه قرار دادن او، حمید رضا شناسایی شده و هنگام ورود به خانه نیروهای ساواک در مقابل چشمان اعضای خانواده اش، سینه اش را بین درب خانه فشرده و او را دستگیر می کنند و اولین زخم را بر دل پدر و مادرش بر جای نهادند. گدری که در بستر بیماریست و مادری که این اتفاق به عنوان اولین ضربه روحی مقدمه ضعف و نقصان در پاها و راه رفتنش می شود. حمید رضا به دلیل بر عهده داشتن مسئولیت رهبری گروه و عدم اضهار ندامت، مدت سیزده ماه و هفده روز را در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک (موزه عبرت فعلی) تحت شدیدترین شکنجه ها و همچنین زندان اوین در حبس سپری نمود.

به دلیل نخبه بودن ایشان، دستگاه تلاش می کرد که وی را با خود همراه سازد تا از هوش او بهره برداری کند، ولی ایشان اظهار می کردند: اگر آزاد شوم باز هم راه اجدادم و حضرت اباعبدالله (ع) را ادامه خواهم داد زیرا تمام تلاش نظام شاهی بر کمرنگ نمودن هویت اسلامی مردم است. دفاعیات بسیار جالب و خواندنی ایشان در جلسات دادگاه حاکی از عمق نگرش اسلامی و پیروی ایشان از اهل بیت (ع) بود. انتخاب نام والفجر برای گروه، به دلیل تعلق گروه مبارز فجر به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گواهی است بر این ادعا. سرانجام سید حمید رضا در بیدادگاه رژیم سفاک شاهنشاهی به سه بار اعدام و هشتاد و پنج سال زندان محکوم شد و حکم در سحرگاه هفدهم اسفند سال ۱۳۵۴ در میدان چیتگر تهران به اجرا درآمد.

تاریخ انتشار :

22 خرداد 1400 - 18:34

بازدید :

997 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2661

به اشتراک بگذارید :