شهید مصطفی اردستانی - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید مصطفی اردستانی

شهید مصطفی اردستانی

شهید مصطفی اردستانی در تاریخ ۱۱ دی ماه سال ۱۳۲۸ در شهرستان ورامین ، در یک خانواده مذهبی ، باایمان و باتقوا به دنیا آمد. دوران طفولیت، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ مدرک دیپلم در زادگاهش سپری کرد. در سال ۱۳۴۸ به خدمت مقدس سربازی اعزام شد و دوران سربازی خود را تحت عنوان سپاهی دانش در یکی از روستاهای اسفراین سپری کرد.

دوران پیروزی انقلاب اسلامی

در سال ۱۳۵۷ درحالی‌که چندهفته‌ای به پیروزی انقلاب باقی‌مانده بود، به همراه تعدادی دیگر از خلبانان پایگاه تبریز به پایگاه هوایی مشهد اعزام می‌شوند. وی در آن موقع آرام و قرار نداشت و به دور از چشم مسئولین پایگاه، با لباس شخصی به جمع تظاهرکنندگان می‌رفت. بدون شک او را می‌توان از نخستین خلبانان حزب‌اللهی و انقلابی قلمداد کرد که در به ثمر رسیدن انقلاب و آگاهی کارکنان نیروی هوایی، نقش به سزایی را ایفاء کردند.

صبح روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ در شهر مشهد، اردستانی به همراه تعدادی از خلبانان پایگاه هوایی مشهد، با لباس نظامی و به‌صورت علنی، به صفوف مردم انقلابی می‌پیوندند و راه حرم امام رضا(ع) را در پیش می‌گیرند. مردم انقلابی وقتی خلبانان را در میان خود می‌یابند، به شور آمده و آن‌ها را بر دوش می‌گیرند و بدین ترتیب شهید اردستانی و دیگر خلبانانی که به مردم پیوسته بودند بر روی دوش آنان تا حرم امام رضا(ع) همراهی می‌شوند. اردستانی درحالی‌که بر دوش مردم بود، سوار بر موج انقلابی فریاد می‌زد «الله‌اکبر خمینی رهبر».

وقتی خلبانان به تالار آینه رسیدند،«مرحوم حجت‌الاسلام واعظ طبسی»(تولیت آستان قدس رضوی) آنجا ایستاده بود. شهید اردستانی و کلیه خلبانان حاضر، به ایشان اطمینان دادند که حتی یک هواپیما از پایگاه برای سرکوب مردم به پرواز درنخواهد آمد.

با پیروزی انقلاب اسلامی مصطفی اردستانی از معدود افرادی بود که تشکل‌های مذهبی را در پایگاه شکل داد و در همین راستا نشریه‌ای را به نام «مخلصین» که یک نشریه دینی- اعتقادی بود و بیشتر به جنبه‌های آگاه‌سازی می‌پرداخت با جمعی از هم‌فکرانش انتشار دادند.

توطئه حزب خلق مسلمان اولین حرکت براندازان بود که در تبریز اتفاق افتاد و هدف اولیه آنان تسخیر پایگاه هوائی بود تا آن را در اختیار گرفته و ازآنجا تحرکات نظامی خود را علیه انقلاب شروع نمایند. اردستانی در دفع خطر از پایگاه از افراد بسیار فعال بود و به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در مساعدت به فرماندهی پایگاه محسوب می‌شد.ژ

دوران دفاع مقدس

اواخر شهریورماه ۱۳۵۹ اولین ثمره زندگی مشترک شهید اردستانی پا به عرصه وجود می‌گذاشت. به همین منظور با اخذ مرخصی همسرش را به شهرستان پیشوای ورامین انتقال داد تا از مساعدت‌های خانواده‌اش بهره‌مند شود. به‌محض شنیدن تجاوز هوایی دشمن بعثی به خاک ایران در شب ۳۱ شهریور۱۳۵۹ از طریق رسانه‌ها خانواده خود را رها کرده و صبحگاه روز اول مهرماه عازم شهرستان تبریز می‌شود و در اولین پروازهای عملیاتی برون‌مرزی روز دوم جنگ شرکت می‌نماید.

درخشش شهید مصطفی اردستانی در پروازهای مستمر و فرماندهی مدبرانه در پروازهای عملیاتی به‌صورت انفرادی و جمعی سبب گردید تا در سال ۱۳۶۰ با اعطای ۱۸ ماه ارشدی و ارتقاء به درجه سرهنگ دومی موقت به فرماندهی پایگاه پنجم شکاری امیدیه منصوب گردد. در سال۱۳۶۳ پس از حدود سه سال فرماندهی بر پایگاه پنجم شکاری به ستاد نهاجا منتقل شد و در همان سال برحسب ضرورت جهت به عهده گرفتن مسئولیت معاون عملیات پایگاه دوم شکاری به تبریز منتقل می‌گردد.

در سال۱۳۶۶ به سمت مدیر آموزش معاون عملیات نهاجا و سپس در همان سال معاونت عملیات نهاجا را به عهده می‌گیرد و تا زمان شهادت پانزدهم دی‌ماه ۱۳۷۳ در این مسئولیت خطیر به‌ طور صادقانه و مخلصانه انجام‌وظیفه می‌نماید.

وصیتنامه سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی

وصیتنامه بنده خدا مصطفی اردستانی

“اللهم اجعلنی من جندک فان جندک هم الغالبون و اجعلنی من حزبک فان حزبک هم المفلحون و اجعلنی من اولیائک فان اولیائک لاخوف علیهم و لا هم یحزنون

اللهم انی اسئلک تجعل وفاتی قتلا فی سبیلک تحت رایت نبیک مع اولیائک و اسئلک ان تقتل بی اعدائک و اعداء رسولک و اسئلک ان تکرمنی بهوان من شئت من خلقک و لا تنهی بکرامه احد من اولیائک اللهم اجعل لی مع الرسول سبیلا حسبی الله ماشاءالله”

الهی از عمق جانم و با تمام وجودم شهادت می دهم به وحدانیت تو و رسالت رسول محمد(ص) و امامت علی (ع) و اولاد طاهرین او و از تو می خواهم که به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین، پنج تن آل عبا که تمام جهان به خاطر آنها برپاست مرا از دوستان علی و اولاد علی قرار دهی. به حق علی بن حسین زین العابدین به من لذت عبادت و به حق باقرالعلوم لذت علم و به حق امام صادق لذت صداقت و به حق امام کاظم لذت فروبردن غضب و به حق امام رضا لذت رضایت از الله و به حق محمد بن علی لذت جود و ایثار و سخاوت و به حق علی بن محمد لذت هدایت و به حق امام حسن عسکری لذت سرباز و رزمنده اسلام بودن و به حق امام مهدی لذت فرماندهی بر سپاه اسلام را عنایت کن.

تاریخ انتشار :

13 اردیبهشت 1400 - 20:42

بازدید :

1004 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2504

به اشتراک بگذارید :