شهید حسن عباسپور - بخش اول - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان شهید حسن عباسپور | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید حسن عباسپور – بخش اول

شهید دکتر حسن عباسپور

 

وزیر نیرو

شهید عباسپور در تاریخ ۱۳۲۳ در شهر تهران و در خانواده ای متدین متولد گردید .

در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان هدف با معدل ۲/۱۸ دیپلم ریاضی گرفت و در همان سال در کنکور دانشکده فنی موفق شد و وارد آن دانشکده گردید .

شهید دکتر حسن عباسپور در دوران دانشکده فنی با مبارزات سیاسی ـ مذهبی و گروهی بر ضد رژیم ضد خلقی شاه آشنا شد و همراه با سایر دانشجویان مسلمان در تشکیل جلسات مذهبی ـ سیاسی فعالانه شرکت نمود .

از همفکران این دوره شهید عباسپور می توان از شهید دکتر محمود قندی و شهید مهندس ناصر صادق را نام برد .

در دوران دانشجویی در دانشکده فنی با گروه های مبارز دانشجویی و مسلمان ارتباط داشت و ضمن این که نهایت سعی و کوشش را در فراگیری دروس دانشکده به کار می برد لحظه ای از مطالعه کتاب ها و جزوات سیاسی ـ مذهبی غفلت نمی ورزید .

در سال ۱۳۴۶ از دانشکده فنی در رشته الکترومکانیک فوق لیسانس گرفت و جزء فارغ التحصیلان ممتاز این دانشکده شد و در آن تاریخ که یک سال از تأسیس دانشگاه صنعتی شریف گذشته بود که این دانشگاه احتیاج به استاد داشت و لذا مسئولین آن وقت تصمیم گرفتند ، تعدادی از فارغ التحصیلان ممتاز دانشکده های فنی ، پلی تکنیک و علوم را به استخدام این دانشگاه درآورند . شهید عباسپور در سال ۴۶ به همراه عده ای دیگر از فارغ التحصیلان ممتاز آن سال به استخدام دانشگاه شریف درآمد و تا سال ۵۰ در سمت استادیاری در آن دانشگاه مشغول به کار بود .

در این مدت علاوه بر فعالیت های سیاسی ، همه روزه از ۷ صبح تا دیروقت در دانشگاه مشغول نوشتن کتاب و جزوه و حل مسائل دانشجویان و راه اندازی آزمایشگاه و غیره بود و دانشجویان آن شهید که در حال حاضر در توانیر و برقهای منطقه ای مشغول کارند خود گواه تلاش صادقانه ایشان در راه تربیت نسل فعلی می باشند .

در تاریخ تیر ماه ۵۰ به سوئیس رفت و در یکی از کمپانی های معروف سوئیس مشغول به کار شد و مدتی در طراحی خط ۴۰۰ هزار ولت کبان ـ آنکارا که در آن تاریخ کمپانی مزبور مشغول طراحی آن بود ، کار نمود . دوباره به میهن بازگشت و سپس در سال ۵۱ برای طی دوره دکترا به دانشگاه لندن رفت و در تاریخ ۱۰/۱۱/۵۶ در رشته برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی دکترای خود را گرفت و به ایران بازگشت و مجدداً در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد .

در لندن ضمن شرکت فعال در اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا با اغلب گروه های مخفی و علنی مخالف رژیم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ارتباط داشت و به طور وسیعی دست به تکثیر و توزیع جزوات انقلابی بین دانشجویان و ایرانیان مقیم انگلیس می زد . به محض این که از ورود دانشجوی ایرانی جدید به انگلستان آگاه می شد به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با دانشجوی مربوطه تماس می گرفت و در صورتی که زمینه مناسب در او می یافت ، به یکی از جلسات محرمانه و هفتگی دعوت می نمود .

جلسات در دو سطح تشکیل می شد ، یکی برای تازه واردین که در آن بیشتر بحث های مذهبی و تفسیر قرآن صورت می گرفت و آن گاه در این جلسات افراد مطمئن و متعهد پس از مدتی به جلسات محرمانه تری که فعالیت سیاسی داشت عضوگیری می گردیدند . او در حالی که به شدت سرگرم مبارزه بر علیه رژیم منفور شاه بود ،‌هیچ گاه از تکمیل معلومات علمی و فنی نیز غفلت نمی ورزید و معتقد بود که ایران و بازسازی ایران به افراد متخصص و متعهد بی نهایت نیازمند است .

تاریخ انتشار :

04 مرداد 1400 - 13:38

بازدید :

1127 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2562

به اشتراک بگذارید :