عملیات والفجر ۸ - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
عملیات والفجر ۸

عملیات والفجر ۸

یکی از مهم ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس ایران ، والفجر ۸ بوده است. این عملیات برای این خیلی مهم بوده که ، نیرو های دلیر ایرانی غیرممکن را ممکن ساختند. در این عملیات کسی باورش نمی شد که رزمندگان ایرانی بتوانند با همبستگی زیاد از عرض اروند رود که پر آب ترین رودخانه ایران است ، بگذرند و این عملیات را با موفقیت به سرانجام برسانند. دشمن پس از فتح خرمشهر هیچ برنامه ریزی برای دفاع نداشت و به فکر حمله بود ، در همین زمان بود که فرماندگان و رزمندگان دلیر ایرانی به فکر تنبیه نیرو های بعثی عراق بودند.

نیروی های ایرانی بعد از گرفتن خرمشهر در عملیات بیت المقدس ، عملیات والفجر ۸ را با حساسیت و وسواس بسیار بیشتری شروع کردند که سر انجام این عملیات منجر به تصاحب جزیره فاو شد. این عملیات با همکاری نیروهای سپاه پاسداران و ارتش به فرماندگان بزرگی چون صیاد شیرازی ، حسین خرازی و محسن رضایی انجام شد. صدام با نیرو های بعثی عراق به خلیخ فارس دسترسی داشتند و به همین دلیل امنیت خلج فارس و سکو های نفتی ایران به خطر افتاده بود. در عملیات وافجر ۸ با همکاری نیرو های سپاه و ارتش ، جزیره فاو را فتح کردند و تسلط کاملی بر اروند رود داشتند که این باعث شد تا بعثی ها دستشان از دریا کوتاه وامنیت خلیج فارس تامین شود.

این عملیات باعث شد تا رزمندگان ایرانی ، توپخانه ای که عراقی ها در جزیره فاو مستقر کرده بودند تا شهر های مرزی ایران را بمباران کند را سرکوب کنند. لازم به ذکر است که پس از انجام این عملیات جریان صادرات نفتی عراق قطع شد که این کار باعث شد تا به عراق ضربه اقتصادی شدیدی وارد شود. با انجا عملیات والفجر ۸ روئیای پوچ ضربه ناپزیر بودن صدام با نمایش اقتدار نیروی‌های رزمنده اسلام در این عملیات شکست.

بعد از گرفتن خرمشهر ، همین عملیات والفجر بود که یک کور سوی امیدی در دل ایرانی ها ایجاد کرد ، این عملیات که تا سقوط جزیره فاو در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۳۶۵ ادامه داشت روحیه خوبی در بین رزمندگان ایجاد کرده بود. پس از تصاحب جزیره فاو ، نگاه دنیا درباره ایران و قدرت نظامی ایران عوض شد. در آن زمان بود که رسانه های آمریکایی و اروپایی این گونه گفتند : « ایرانیان احساس می‌کنند اگر نتوانند در این سال جنگ را خاتمه دهند هیچوقت نخواهند توانست » ، « ایران به تمام تهدیدات خود عمل کرد و جنگ وارد فاز تازه‌ای شد » ، « نظام ایران تمام قدرت خود را در جنگ بکار گرفته است ».

در پی این دگرگونی تازه ای که ، ورق جنگ را به نفع ایران برگرداند شورای امنیت سازمان ملل در اسفند ماه سال ۱۳۶۴ پیشنویس توافقنامه‌ای با بندهای مورد نظر ایران تهیه کرد که با مخالفت آمریکا و فرانسه مواجه شد. در آخر والفجر ۸ کمک بزرگی برای تحقق خواسته‌های ایران در توافقنامه کرد.

عملیات والفجر ۸ در طی دفاع مقدس جزو عملیات های بسیار مهم بوده است که علاوه بر شیرینی پیروزی برای رزمندگان ، باعث شد تا جایگاه جمهوری اسلامی ایران نیز مستحکم تر بشود.

تاریخ انتشار :

14 خرداد 1400 - 18:31

بازدید :

1076 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2468

به اشتراک بگذارید :