شهید محسن وزوایی - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید محسن وزوایی

شهید محسن وزوایی

شهید محسن وزوایی در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۳۹ در محله نظام آباد تهران ، در یک خانواده مذهبی ، با تقوا و با ایمان به دنیا آمد. شهید وزوایی پس از اتمام دوره ابتدائی ، دوره متوسطه را در دبیرستان دکتر هشترودی به پایان رساند و بعد از اخذ دیپلم ، در کنکور سراسری شرکت کرد و در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه راه یافت و در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد. محسن وزوایی، در سال‌های نوجوانی با راهنمایی‌های مؤثر پدرش، مرحوم حاج حسین وزوایی که از هم‌رزمان مرحوم آیت اللّه کاشانی بود، قدم به وادی مبارزات ضد استبدادی گذاشت. پس از ورود به دانشگاه ، به جریان مکتبی انجمن ‌های اسلامی دانشجویان این دانشگاه پیوست و هم‌ زمان با شرکت در فعالیت‌ های سیاسی و جلسات عقیدتی، از سال ۱۳۵۶ مسئولیت هدایت و جهت ‌دهی به مبارزات دانشجویی ضد دیکتاتوری را در سطح دانشگاه شریف عهده‌ دار شد.

شهید وزوایی در سال‌ های ورودش به دانشگاه ، نقش فعالی در تشکیلات اسلامی دانشگاه از خود نشان می‌ داد. این جوان مبارز و پرشور، از تظاهرات خونین ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ تا ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و ورود امام خمینی (ره) به ایران ، در همه صحنه‌ ها از جمله پیشتازان و جلوداران تظاهرات مردمی بود.

محسن در روز های پرتلاطم انقلاب نیز نقش حساس هدایت را بر دوش می‌کشید و در درگیری‌ های مسلحانه و سرنوشت ساز ۱۹ بهمن تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، حضوری پرثمر داشت. محسن وزوایی در تصرف دو پادگان مهم جمشیدیه و عشرت ‌آباد نیز شهامت بالایی از خود نشان داد.

دفاع مقدس

محسن وزوایی در سال ۱۳۵۸ همزمان با کار تبلیغاتی در جمع دانشجویان پیرو خط امام خمینی ( ره ) ، بلافاصله با تشکیل سپاه پاسداران، به این ارگان نظامی پیوست و در دوره ‌ای فشرده، آموزش‌ های چریکی را در سپاه آموخت. او مدتی در سپاه به عنوان فرمانده مخابرات انجام وظیفه کرد، سپس سرپرستی واحد اطلاعات عملیات را به عهده گرفت.

شهید وزوایی به دنبال تجاوز عراق به ایران، داوطلبانه به جبهه غرب عزیمت کرد. با ورود او به این منطقه، تحولی پدید آمد؛ به گونه ‌ای که در عملیات سرنوشت ساز پارتیزانی به عنوان فرمانده گردان، مسئولیت محور تنگ کورک تا حد فاصل تنگ حاجیان را برعهده گرفت و ضمن حمله ‌ای پارتیزانی به مواضع و استحکامات دشمن، به کمک هم ‌رزمان خود، ارتفاعات حساس و سوق‌الجیشی تنگ کورک را از تصرف قوای اشغالگر بعث خارج ساخت.

در عملیات جدیدی که از سوی رزمندگان اسلام در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ طرح ریزی شده بود، شهید وزوایی فرمانده گردان شد. در این عملیات، او با آن که مجروح شده بود، ولی با گامی استوار و خستگی ناپذیر و روحی امیدوار به نبرد ادامه می‌داد.

در حین عملیات ، بیشتر رزمندگان ، شهید یا مجروح شده و تنها محسن و چند رزمنده دیگر زنده بودند؛ و شگفت آن که همین چند نفر، توانستند ۳۵۰ تن نیروهای کماندوی بعث عراق را به اسارت بگیرند.

شهید وزوایی در طول دفاع مقدس ، در عملیات‌های متعدد با مسئولیت ‌های گوناگون حضور داشت. در ۲۰ آذر ۱۳۶۰، در عملیات مطلع الفجر فرمانده بود. در اسفند سال ۱۳۶۰ فرمانده گردان حبیب بن مظاهر و تیپ تازه تأسیس محمد رسول اللّه (ص) گردید که در عملیات فتح المبین، این گردان نوک عملیات بود.

شهادت

محسن وزوایی در ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در عملیات الی بیت‌ المقدس هنگام هدایت نیروهایش بر اثر اصابت گلوله و ترکش از ناحیه ران به درجه رفیع شهادت رسید.

تاریخ انتشار :

11 خرداد 1400 - 18:31

بازدید :

1085 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2422

به اشتراک بگذارید :