عملیات فتح المبین - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
عملیات فتح المبین

عملیات فتح المبین

حدود ۱۸ ماه از شروع جنگ ایران و عراق می ‌گذشت که عملیات فتح المبین در بامداد دوم فروردین ماه ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) آغاز شد. این عملیات ۴ مرحله ‌ای که یکی از مهم ‌ترین عملیات ‌های دفاع مقدس بود، نقطه عطف جنگ عراق علیه ایران به شمار می ‌آمد و در آن ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان آزاد و نیروهای عراقی از خاک خوزستان خارج شدند.

طرح ‌ریزی عملیات فتح‌ المبین از اواسط آبان ‌١٣۶٠ آغاز شد و پس از تلاش‌ های مستمر و انجام مشورت ‌ها و هماهنگی‌های گسترده میان فرماند هان نظامی، سرانجام «طرح عملیاتی شماره ‌١ فتح‌المبین» در اواخر دی‌ ماه همان سال آماده شد. روز ‌١٣ بهمن ‌١٣۶٠ در پی یک نشست مشترک بین فرماندهان عمده سپاه و ارتش، طرح یادشده به یگان ‌های عمده اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در روز ‌٣٠ بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شده و طرح «شماره ‌٢ » در روز ‌١٣ اسفند انتشار یافت.

عملیات فتح المبین را شروع کردیم. بلافاصله، همان‌ ‌شب اول عملیات رزمندگان ما موفق شدند از ارتفاعات شاوریه به ستون بیایند ‌و جاده پل نادری به طرف دهلران را قطع کنند و تپه های علی گره زد را بگیرند. ‌ ‌از آن طرف هم در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری در محور دیگر رزمندگان‌ ‌آمده و از ارتفاعات عبور کردند و هر چند در طرفین آنها دشمن حضور ‌داشت، توانستند پادگان و تنگۀ عین خوش را بگیرند و در آنجا مستقر شوند و ‌مراحل بعدی عملیات هم بسیار شکوهمند برگزار شد، آن هم با نام مبارک‌ ‌حضرت زهرا (س).این بخشی از خاطرات شهید صیاد شیرازی از عملیات فتح المبین است که در کتاب امام و دفاع مقدس منتشر شده است.

شهید صیاد شیرازی درباره طرح ریزی و آغاز عملیات فتح المبین گفته است: با تلاش حدود سه ماهه، برنامه این نبرد را طرح ریزی کرده و نیروهایمان‌ ‌را از ابعاد مختلف مجهز کردیم. بعد از آموزش و سازماندهی، آنها را در ۴ محور عین خوش، پل نادری دزفول، شوش و رقابیه متمرکز کرده‌ ‌بودیم. برای اینکه ترکیب مقدس ارتش و سپاه در قرارگاه کربلا به یک طرح‌ ‌واحد عملیاتی برسند، چقدر بحث و گفت وگو صورت گرفت، خود بحث‌ ‌جداگانه ای را می طلبد. برای اجرای عملیات موضوعی برای ما ایجاد نگرانی‌ ‌کرده بود و آن وضعیت ماه در آسمان بود که ما بایستی در شب های مهتابی‌ ‌عمل می کردیم که این مهتاب اواسط شب از نور کمی برخوردار باشد و اواخر ‌شب تقریباً غروب کند. اسفند ماه بود و طبق محاسباتی که داشتیم، این شرایط‌ ‌در هفده ـ هجده فروردین ماه فراهم می شد. گرم این محاسبات بودیم که‌ ‌دشمن پیشدستی کرد و قبل از اینکه ما به او حمله کنیم، زودتر به ما حمله کرد.

شهید قاسم سلیمانی نیز درباره پیروزی در این عملیات با حداقل ادوات و تجهیزات می گوید: عملیات فتح المبین را با حداقل امکانات انجام دادیم؛ یعنی این که حداقل امکانات می‌گویم تعداد خودروهای ما در مجموع به ۶ دستگاه رسید، شامل ۲ دستگاه لندکروز و ۲ دستگاه لندرور و ۲ دستگاه لندکروز که بعداً گرفتیم و در مجموع به ۶ دستگاه رسید. با ۲ دستگاه لندکروز باید در جبهه دشت عباس با عرض تقریبی ۲۰ کیلومتر عملیات می‌کردیم که ارتفاعاتی هم بر سر راه قرار داشت. یادم هست که شب عملیات فتح المبین، بعد از ظهر برای شناسایی رفتیم، آن وقت جبهه‌ها خیلی باز بود و عراقی‌ها ترس اواسط و آخر جنگ را نداشتند، خودمان برای شناسایی می‌رفتیم و معبرهای عملیاتی را مشخص می‌کردیم.

سر انجام عملیات

در آخر عملیات فتح المبین با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود ۲٬۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط ارتش عراق، به پایان رسید. تلفات نیروهای ایران حدود ۳۰٫۰۰۰ نفر و تلفات نیروهای عراق ۲۵٫۰۰۰ نفر، به علاوه ۱۵٫۰۰۰ نفر اسیر گزارش شده‌است.

تاریخ انتشار :

26 اسفند 1399 - 17:57

بازدید :

3762 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2418

به اشتراک بگذارید :