شهید فیاض ‌بخش - بخش اول - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان شهید فیاض ‌بخش | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید فیاض ‌بخش – بخش اول

زندگی‌نامه شهید فیاض ‌بخش

شهید فیاض ‌بخش در سال ۱۳۱۶ در محله بازار آهنگرهای تهران و در خانواده ای مذهبی و خیر به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی را در مدرسه خسروی هفت تن بازار و دوره متوسطه را در دبیرستان مروی به پایان رساند که در تمام طول تحصیل شاگرد ممتاز بود . در همان زمان دروس قدیمی ، جامع المقدمات و ادبیات عربی را نزد یکی از طلاب تهران فراگرفت که این آموزش تا اواسط دوران دانشگاه ادامه یافت و خود را به مفهوم واقعی وقف مستضعفین جامعه نمود .

تعلیمات اسلامی و مکتبی ، از ایشان فردی مومن و مسلمان ساخت که در تمام طول زندگی خود هیچ گاه از اشاعه فرهنگ اسلامی غافل نبود و حتی بیماران قدیمی ایشان که از ناحیه تفرش و رودبار که شهید خدمت سربازیش را در آنجا گذراند و یا سقز و سبزوار و دهات کردستان ، هنوز به مطب او مراجعه می کردند خاطرات زیادی از مساجد و آب انبارها و حمام هایی که ایشان بانی خیرش بوده اند ، دارند .

شهید فیاض ‌بخش پس از اخذ تخصص در رشته جراحی ، به مدت ۴ سال به طور رایگان در بیمارستان کمک شماره ۳ وابسته به دانشگاه به جراحی و طبابت بیماران نیازمند مشغول بودند .

در سال ۱۳۴۵ با همکاری بعضی دوستان همفکر از جمله شهید دکتر سید محمد باقر لواسانی کلینیک سلمان فارسی را در دروازه شمیران دایر نمودند .

قبل از جمعه سیاه و ۱۷ شهریور آموزش کمکهای اولیه پزشکی را برای کمک به مجروحین و معلولین انقلاب در کلینیک و در منزل به طور پنهانی شروع کرد که این برنامه بعداً در حسینیه محلاتی ها مرکزیت پیدا کرد و هم اکنون در سطح وسیعی و در سراسر کشور با همکاری وزارت بهداری ادامه دارد .

مجروحین حوادث جمعه خونین شاهدان خوبی هستند بر تلاش شهید فیاض بخش که حتی با قیچی خیاطی و کمترین وسیله به جراحی و درمان تیرخوردگان و مجروحین می پرداخت و سر از پا نشناخته در خدمت پیروزی انقلاب بود .

حدود آبان ۵۸ با کمک امدادگران دوره دیده کمیته آسایشگاه معلولین انقلاب دروس را تأسیس کردند و در هنگام عزیمت امام از پاریس جزو پزشکان معتمد مدرسه علوی بودند . تا سال ۱۳۵۸ کار دولتی را به صورت استخدام نپذیرفت ولی در این سال با سابقه هایی که در مورد معلولین انقلاب داشتند به عنوان مدیر کل توانبخشی در وزارت بهداری مشغول به کار شدند .

بعد از آشنایی با پراکندگی سازمانهای رفاهی ـ توانبخشی کشور و عدم هماهنگی و کارآیی برنامه آنها ، با کمک و همفکری شهید سید محمد باقر لواسانی و تنی چند از همفکران لایحه سازمان بهزیستی کشور را به شورای انقلاب پیشنهاد و با پیگیری شبانه روزی بالاخره با الطاف الهی این سازمان را به وجود آوردند و تمام یک سال گذشته را هم به طور شبانه روزی به کار سازماندهی تشکیلات و بودجه و برنامه ریزی سازمان پرداختند تا آنجا که در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور به عنوان ارگانی دولتی مردمی که صرفاً در خدمت مجروحین و معلولین جامعه است در حال گسترش فعالیت های رفاهی ـ توانبخشی است .

تاریخ انتشار :

08 مرداد 1400 - 13:39

بازدید :

2049 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2725

به اشتراک بگذارید :