شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد

شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد

شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۱۱ خورشیدی در بهشهر مازندران در یک خانواده مذهبی و متدین به دنیا آمد. ایشان از روحانیون و سخنوران مبارز و انقلابی ایران در قرن چهاردهم هجری می ‌باشند.

شهید هاشمی‌نژاد از کودکی از هوش و ذکاوتی استثنایی دارا بود و تا چهارده‌ سالگی به حوزه علمیه آیت ‌الله کوهستانی می ‌رفت. در مدت ۴ سال، دروس مقدمات حوزه و مقداری از سطح فقه و اصول را به پایان رساند و چنان نبوغی از خود نشان داد که آیت‌ الله کوهستانی شخصاً به امور تحصیلی او اشراف یافت تا استعداد سرشار وی به هدر نرود.

پس از این ایام، با کسب اجازه از محضر استاد، عازم حوزه علمیه قم شد و به ادامه تحصیل درزمینه فقه و اصول پرداخت. سید عبدالکریم پس از به پایان رساندن دروس سطح در درس خارج فقه و اصول آیت ‌الله بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) شرکت کرد و بیش از ۱۰ سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق پرداخت. ایشان از محضر اساتید دیگری همچون آیت‌ الله صدوقی، سیدرضا صدر، آیت ‌الله مجاهدی، و مرحوم داماد استفاده کرد. پس از فوت آیت ‌الله بروجردی عازم مشهد شد و در آنجا علاوه بر تدوین فقه و اصول در درس فقه آیت‌ الله سید محمد هادی میلانی نیز شرکت کرد. شما برای آشنایی با این شهید والا مقام می توانید با رزمندگان همراه شوید.

رفتن به مشهد و نجف اشرف

در بیست و دو سالگی عازم نجف اشرف گردید و پس از زیارت عتبات عالیات و یک سال اقامت در آنجا در ۱۳۳۵ به ایران بازگشت.

او هر سال برای تبلیغ ، چند روزی به زادگاهش می‌رفت و با استقبال عموم مردم مواجه می‌ شد در ۱۳۳۷ نخستین اثر خود را به نام مناظره دکتر و پیرکه به سبک گفتگو بود تالیف کرد که با استقبال فراوانی مواجه گردید و بارها به چاپ رسید. در سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳۴۰ به مشهد مقدس مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد و از درس فلسفه حاج شیخ مجتبی قزوینی استفاده کرد و در ضمن به ایراد سخنرانی و تدریس رسایل ، مکاسب و کفایه می‌پرداخت.

بعد از انقلاب

هاشمی‌نژاد از بعد پیروزی انقلاب ، ‌مبارزه خود را با منافقین و لیبرال‎ها را شروع کرد. وی در سال ۱۳۵۸ شمسی دبیر حزب جمهوری اسلامی خراسان گردید.

شهید هاشمی نژاد در همان دوران با رأی مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافت و در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کرد.

در قضایای دفاع مقدس چند بار به همراه آیت ‌الله خامنه ‌ای به مناطق جنگی رفت و در افشای اعمال بنی‌ صدر و جبهه متحد سلطنت‌ طلب‌ ها و منافقین سهم به‌ سزایی داشت. شهید هاشمی‌نژاد در سال ۱۳۵۸ شمسی به همراه هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به کشور لیبی رفت و در بهمن ۱۳۵۹ شمسی به دو کشور ژاپن و بنگلادش سفر کرد و اهداف انقلاب و نظام اسلامی را برای علاقه‎ مندان شرح داد.

شهادت

۷ مهر ۱۳۶۰ شمسی هم زمان با شهادت امام جواد (ع) ، شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد در حال خروج از کلاس درس توسط یکی از منافقان با عملیات انتحاری ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید. پیکر ایشان در « دارالزهد  » حرم امام را (ع) به خاک سپرده شد و به مناسبت شهادت او در خراسان سه روز عزای عمومی اعلام گردید. امام خمینی ( ره ) پس از شهادت هاشمی‌نژاد در پیامی شخصیت وی را ستود.

تاریخ انتشار :

21 فروردین 1400 - 20:59

بازدید :

2532 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2363

به اشتراک بگذارید :