شهید حسن عباسپور - بخش سوم - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان شهید دکتر حسن عباسپور | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید حسن عباسپور – بخش سوم

فعالیت وزارت نیرو در زمان وزارت شهید عباسپور

وزارت نیرو در مدت وزارت برادر شهید دکتر عباسپور ،‌به علت مدیریت انقلابی و مکتبی و تلاش شبانه روزی او ، به راستی توانست گام های بلندی برداشته و در این ارگان دولتی که وابسته به طرح ، اجرا و نظارت خارجیان بود دگرگونی های اساسی به عمل آمده و به راستی فعال شود . از عمده خدمات این مرد بزرگ ، حذف قراردادهای تحمیلی استعماری و تلاش در جهت خودکفایی صنعت آب و برق و قراردادن طرحهای عمرانی در خدمت مستضعفین و به کارگیری نیروهای جوان و مومن در اداره امور مملکتی در حوزه فعالیت وزارت نیرو بود . برای گرامیداشت یاد آن شهید بزرگ ، می توان مطالب زیرا را به عنوان گوشه ای از فعالیت های او در حین وزارت ، نام برد :

۱ ـ در گذشته وزارت نیرو تنها واسطه ای بین دولت و پیمانکاران خارجی بود که پول های بیت المال را بی حساب به جیب خارجیان می ریخت و عملاً خود در هیچ یک از فعالیت های عمرانی شرکت نمی کرد . علاوه بر این ، تأسیسات مهم و شاهرگ حیاتی آب و برق در دست خارجیان بود . در صورتی که امروز وزارت نیرو طرح های کوچک و بزرگی را خود به دست گرفته است و هر روز بر تجربه های خود در امر خودکفایی و استقلال می افزاید .

۲ ـ از مسائلی که برادر شهید عباسپور اهمیت خاصی برای آن قائل می شد ، رابطه موسسات عالی آموزشی دانشگاه ها با ارگان های اجرایی بود ، تا بدین وسیله هم دانشگاه ها فعال گردند و کارشناسان ایرانی تجربه به دست آورند و هم این که جوانان متعهد بتوانند وزارت نیرو را در رسیدن به اهدافش یاری دهند . به همین لحاظ سمیناری از طرف وزارت نیرو جهت همکاری بیشتر با دانشگاه های کشور در آذرماه ۵۸ برگزار گردید که سرآغازی برای همکاری های گسترده آینده گردید .

همچنین طرح ایجاد یک نهاد انقلابی به نام ستاد آموزش و سازندگی که وظیفه جذب و آموزش نیروهای مومن به انقلاب را داشت ، به وسیله شاگردان پیاده گردید و دانشجویان زیادی پس از آموزش ، در قسمت های مختلف وزارت نیرو به کار گمارده شدند و خلائی را که پس از انقلاب حس می شد ، پرنمودند .

۳ ـ جهت آشنا نمودن ادارات با فرهنگ اسلامی و همچنین گسترش و نشر عقاید اسلام در سطح وزارتخانه و آموزشهای سیاسی ، طرح ایجاد دفاتر ارشاد و روابط عمومی در سطح سازمان های تابعه وزارت نیرو به وسیله ایشان پیشنهاد گردید که در بعضی از سازمان های تابعه با موفقیت پیاده شد .

۴ ـ نظر به وابسته بودن وزارت نیرو ، حتی ساده ترین وسایل نیز از خارج کشور وارد می گردید ، در صورتی که در ظرف یک سال و اندی وزارت ایشان لوازم و قطعات یدکی کوچک و بزرگی در کارگاه های وزارت نیرو به وسیله کارگران و تکنسینهای وزارتخانه ساخته شد و با کیفیت بهتر و هزینه بسیار کمتر مورد بهره برداری قرار گرفتند . برای نمونه کارخانه تیرسازی واقع در شیرگاه ساری با نظارت و برنامه ریزی کارشناسان این وزارت و همیاری سایر نهادها به کار انداخته شد و مبالغ هنگفتی از ارز کشور را که قبلاً صرف خرید این تیرهای چوبی از اروپا جهت برق رسانی می گردید ، صرفه جویی نمود .

فعالیت های وزارت نیرو در دو بخش عمده آب و برق خلاصه می شود . وزارت نیرو در بخش برق وظیفه دارد از تأسیساتی که از گذشته باقی مانده است مراقبت ایمنی به عمل آورده و تداوم کار در حال حاضر تأسیسات تولید برق : سدها ، نیروگاه ها و همچنین پست های انتقال نیرو به وسیله برادران ایران به فعالیت خود ادامه می دهند و برق کشور را علی رغم مشکلات فراوان تأمین می کنند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو تا پایان سال ۵۹ ، این وزارتخانه توانسته است تا پایان آذرماه سال ۵۹ انرژی تولید شده توسط موسسات برق را به ۱۵۵٫۵میلیون کیلووات ساعت برساند که معادل ۹۷۰ میلیون کیلووات ساعت ( ۷/۶ درصد ) نسب به ۹ ماهه سال قبل ( ۱۴۵۳۵ میلیون کیلووات ساعت ) افزایش داشته است از این مقدار برق تولید شده در ۹ ماهه اول ۵۹ حدود ۱۱۲۳۶ میلیون کیلووات ساعت از طریق نیروگاههای حرارتی و بقیه از طریق نیروگاه های آبی تولید شده است طبق آمار وزارت نیرو در پایان ۹ ماهه سال ۵۹ قدرت نصب شده در نیروگاه های تحت مدیریت وزارت نیرو به ۸۷۷۹ هزار کیلووات رسیده است که معادل ۸۶۱ هزار کیلووات ساعت ( ۹/۱۰ درصد) افزایش داشته است .

تاریخ انتشار :

06 مرداد 1400 - 13:39

بازدید :

2128 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2607

به اشتراک بگذارید :