شهید یوسف کلاهدوز - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز در تاریخ ۱ دی ماه سال ۱۳۲۵ در شهرستان قوچان در یک خانواده مذهبی و با ایمان دیده به جهان گشود. پدر و مادر ایشان اسم او را یوسف گذاشتند و به تربیت و پرورش یوسف بسیار اهمیت خاصی می دادند. تلاش و کوشش پدر و مادر شهید کلاهدوز بی ثمره نبود ، بلکه به گونه‌ ای بود که تربیت و هوشمندی او در طول دوران تحصیل، همواره توجه معلمین و مسؤولین مدارسی که شهید در آن تحصیل می‌کرد را جلب می‌ نمود.

با ورود به مقطع دبیرستان، توانست به مجموعه‌ی آگاهی‌های علمی و از جمله معلومات مذهبی خود بیفزاید. او با مطالعه‌ی کتب مذهبی بیش از گذشته با احکام نورانی اسلام آشنا شد. این مطالعات باعث شد تا با همیاری دوستانش، کتابخانه‌ای را در دبیرستان تأسیس و جوانان علاقه‌مند به مطالعه‌ را گرد هم آورد. با وجودی که در آن زمان عمّال رژیم شاه به فروریختن فرهنگ اسلامی کمر همت بسته و مانع‌تراشی می‌کردند، یوسف سعی داشت تا هرچه بیشتر فرهنگ غنی اسلام را در محیط زندگی گسترش دهد. از این رو پیشنهاد برگزاری نماز جماعت را در محیط دبیرستان مطرح کرد، که با استقبال خوب دیگران روبرو شد.

شهید کلاهدوز به مطالعه‌ی تنها اکتفا نکرد، بلکه سعی داشت آموخته‌ها و خصلت‌های نیکوی خود را به دیگران نیز منتقل نماید. او در سنین جوانی، ایثار و فداکاری و از خود‌گذشتگی را عملاً به دیگران یاد می‌داد و رفتار و حرکاتش سرمشق و الگویی برای همگان بود. در سال های پایانی رژیم پهلوی شهید کلاهدوز با چند واسطه با امام (ره) ارتباط داشت و از راهنمایی‌های ایشان استفاده می‌کرد و در تشکل نیروها و شتاب بخشیدن به روند انقلاب فعالیت می‌کرد. البته توجه شهید کلاهدوز به قرآن و امور مذهبی باعث حساسیت دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی شده بود. آنها او را تعقیب می‌کردند، هرچند او با تیزهوشی و زیرکی نه تنها موجب برطرف شدن سوءظن ضداطلاعات می شد، بلکه به سبب جلب اعتماد و خوش‌بینی آنها، پیشنهاد انتقال وی به گارد شاهنشاهی داده شد. او هر قدمی را که برمی‌داشت، جوانب امر را در نظر می‌گرفت و می کوشید تا با ریشه‌یابی دردها، سرچشمه‌ آنها را بیابد.

اقدامات شهید

از جمله اقدامات کلاهدوز پس از وقوع انقلاب، مشارکت در تشکیل سپاه پاسداران و راه‌اندازی واحدهای آموزشی سپاه بود، همچنین وی در تدوین اساسنامه این نهاد نیز نقش داشت. آخرین مسؤولیت وی، قائم‌مقامی فرمانده سپاه پاسداران بود. او همچنین بعنوان یکی از اعضای شورای عالی دفاع فعالیت می‌کرد.

 شهادت

این مبارز انقلابی در دوران دفاع مقدس نیز خدمات بی بدیل و ارزشمندی انجام داد، او عنصری آگاه و در تمام زمینه‌ها فعال، کنجکاو و نمونه بود. شهید کلاهدوز در عملیات شکستن حصر آبادان که با فرمان صریح حضرت امام (ره) آغاز شد، نقش بسزایی داشت. ایشان به‌واسطه آشنایی خاصی که با ارتش داشت، سبب همکاری و هماهنگی میان نیروهای مسلح شد که این امر موجب، پیروزی عملیات حصر آبادان شکسته شد. این افسر ولایی ۲ روز پس از شکست حصر آبادان سرانجام در ۷ مهر ۱۳۶۰ خورشیدی به هنگامی که با دیگر سرداران اسلام و حدود یک صد تن از رزمندگان اسلام از جبهه های جنوب به تهران بازمی گشت بر اثر سانحه هوایی در منطقه کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

تاریخ انتشار :

09 فروردین 1400 - 14:29

بازدید :

3058 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2477

به اشتراک بگذارید :