شهید محمود کاوه - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید محمود کاوه

شهید محمود کاوه

دوران کودکی و نوجوانی

شهید محمود کاوه در تاریخ ۱ خرداد ماه سال ۱۳۴۰ در محله قدیمی شهر مشهد در یک خانواده ذهبی و متدین دیده به جهان گشود. پدر ایشان از کاسب های شهر مشهد بود از آن کاسب‌های متعهد و معتمد محل بود. پدر شهید کاوه دوست داشت که پسرش در مسیر درست قدم بگذارد به همین دلیل ، از کودکی محمود را به مجالس مذهبی با خود می بردند. پدر شهید کاوه از دوستان آیت الله خامنه ای ، شهید هاشمی نژاد و شهید کامیاب بودند. خودشان با دیگر روحانیان و علمایی که مبارز بودند ارتباط داشتند و در راه مبارزه برای شکل‌گیری انقلاب تلاش می‌کرد.

شهید محمود کاوه بعد از به اتمام رساندن دوره راهنمایی ، به حوزه علمیه رفت تا علوم دینی را کسب کند. مدتی بعد با مشورت سید علی خامنه ای به این نتیجه رسید که اگر با به اتمام رساندن دوره دبیرستان و گرفتن مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه شود، موفق‌تر خواهد بود. او در کلاس های درسی مسجد جواد و امام حسن مجتبی، بخصوص کلاس های سید علی خامنه‌ای که در آن زمان با عنوان حاج سید علی آقا شناخته می‌شد شرکت می‌کرد.

شهید محمود کاوه به دلیل صدای خوبی که خداوند به او داده بود ، قرآن را با صوت قرائت می کرد و به همین دلیل اولین جایزه خود را از آیت الله خامنه ای دریافت کرد.

دوران انقلاب

در پخش اعلامیه‌های روح‌الله خمینی شهید کاوه چه در درون دبیرستان و چه در محیط‌های دیگر تلاش می کرد و در درگیری ها با مأموران حکومتی شاهنشاهی و راهپیمایی‌ها به همراه پدر فعالانه شرکت می کرد. سخنرانی‌های سید علی خامنه‌ای تأثیر فراوانی روی او گذاشت.

شهید کاوه در زمینه عکاسی فعالیت داشت و از وقایع انقلاب عکس می گرفت. خواهرش ایشان اینگونه می گویند که عکس اولین شهید انقلاب در مشهد، توسط برادرم  گرفته شده است.

ورود به سپاه پاسداران

بعد از پیروزی انقلاب کاوه به سپاه پاسداران مشهد پیوست. ایشان پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن ، برای حفاظت از خانه آیت الله امام خمینی، طی مأموریتی شش ماهه به تهران سفر کرد. با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد اما مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش رزمندگان به مشهد فراخواندند.

دوران دفاع مقدس

شهید محمود کاوه یکی از جوان ترین فرماندهانی است که به کمک رزمندگان روبه روی ارتش عراق ایستادگی کرد. در روزی که جنگ شروع شد محمود کاوه فقط ۱۹ سال سن داشت. ایشان با فعالیت های بی وقفه ی خود توانست سه سال بعد از شروع جنگ فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر عهده بگیرد. تیپ ویژه شهدا یکی از کلیدی‌ ترین یگان های سپاه بود. موفقیت‌ها و انجام عملیات خارق‌ العاده توسط این تیپ با فرماندهی کاوه باعث شد که به لشکر ویژه ارتقاء یابد.

عملیات های مهم :

۱- فتح‌المبین

۲- بیت‌المقدس

۳- رمضان

۴- خیبر

شهادت

کاوه در ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران بر روی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران در عملیات کربلای ۲ بر اثر اصابت ترکش خمپاره درسن ۲۵ سالگی به درجه رفیع شهادت رسید.

 

تاریخ انتشار :

21 خرداد 1400 - 18:34

بازدید :

991 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2442

به اشتراک بگذارید :