شهید محمد حسین فهمیده - رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان | رسانه خبری، علمی و فرهنگی رزمندگان
شهید محمد حسین فهمیده

شهید محمد حسین فهمیده

شهید محمد حسین فهمیده در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶  در خانواده‌ای مذهبی و متدین در محله پامنار شهر قم به دنیا آمد. شهید فهمیده دوران کودکی را همراه سایر فرزندان خانواده و در کنار برادرش داوود که وی نیز سه سال بعد از شهادت محمد حسین شهید شد، با صفا و صمیمیت و در زیر سایه محبت و توجه پدر و مادری مهربان سپری کرد. محمد حسین در سال ۱۳۵۲ به دبستان «روحانی» قم یا همان دبستان کریمی قدیم برای تحصیل رفت و از مهرماه سال ۱۳۵۶ تحصیلاتش را در مدرسه راهنمایی حافظ در شهر قم ادامه داد. سپس محمد حسین به همراه خانواده ‌اش به کرج مهاجرت کرد و از مهرماه سال ۱۳۵۸ در مدرسه خیابانی مشغول به تحصیل شد. شما برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شهید فهمیده با رزمندگان همراه باشید.

شهید فهمیده نوجوانی خوش برخورد، شجاع، فعال، کوشا بود و به مطالعه علاقه زیادی داشت و با وجود این که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز می‌خواند و احترام خاصی برای والدینش قائل بود.

فهمیده عاشق امام خمینی ( ره ) بود. او می‌گفت: امام هر چه اراده کند، همان را انجام خواهم داد و من تسلیم او هستم.

زمانی که امام خمینی ( ره ) به ایران آمد ، محمد حسین به دلیل مصدوم بودن، موفق به زیارت امام نشد، اما پس از بهبودی در اولین فرصت به شهر مقدس قم رفت و موفق به دیدار امام شد.

شهید فهمیده دوازده ساله بود که حوادث کردستان اتفاق افتاد. خود را به کردستان رساند ولی به دلیل سن کم او، برادران کمیته محمد حسین را باز می‌ گردانند و درصدد بر می آیند که در حضور مادرش از او تعهد بگیرند که دیگر از شهرستان کرج خارج نشود. ولی او رضایت نمی دهد و خطاب به آنان می ‌گوید که خودتان را زحمت ندهید. اگر امام بگوید به هر کجا که باشد، آماده رفتن هستم.

شهادت

روز هشتم آبان ماه سال ۱۳۵۹، شهید محمد حسین فهمیده به همراه دوستش شهید محمدرضا شمس که در یک سنگر بودند در حمله عراقی‌ها ، محاصره می‌شوند. محمدرضا شمس، مجروح می‌شود و محمد حسین با سختی و تلاش فراوان محمدرضا را به پشت خط می‌ رساند، وقتی به سنگر بر می‌گردد، متوجه می شود که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان در حال حرکت است و در صدد محاصره و قتل عام آنها است. شهید محمد حسین فهمیده در حالیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک‌ها حرکت کرد. تیری به پای او می‌خورد اما در اراده پولادین او خللی وارد نمی‌ شود و در همان حال موفق می ‌شود که خود را به تانک پیش رو برساند و خود را به زیر تانک می‌اندازد و تانک منفجر می‌شود. دشمنان متجاوز در این حال تصور می‌ کنند که حمله‌ ای صورت گرفته و با سرعت تانک‌ها را رها کرده و فرار می‌ کنند. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته می ‌شود و پس از مدتی نیروهای کمکی می ‌رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاکسازی می‌ کنند.

صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌ های خود اعلام می‌ کند که نوجوانی ۱۳ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته و آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است.

تاریخ انتشار :

18 خرداد 1400 - 18:31

بازدید :

1161 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

لینک کوتاه :

https://razmandegan.org/site/?p=2438

به اشتراک بگذارید :