هفته دفاع مقدس – در ۸ سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی افتاد
هفته دفاع مقدس – در ۸ سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی افتاد

مقدمه هفته دفاع مقدس به مناسبت جنگی که بین ایران و عراق انجام شد و ایران از آن جنگ سربلند بیرون آمد، نامگذاری شده است. در این جنگ هر دو کشور ضرر زیادی را محتمل شدند و افراد بسیار زیادی جان خود را از دست دادند. در بین افرادی که به جنگ رفته بودند، چند […]

مقدمه

هفته دفاع مقدس به مناسبت جنگی که بین ایران و عراق انجام شد و ایران از آن جنگ سربلند بیرون آمد، نامگذاری شده است. در این جنگ هر دو کشور ضرر زیادی را محتمل شدند و افراد بسیار زیادی جان خود را از دست دادند. در بین افرادی که به جنگ رفته بودند، چند نفر سالم ماندند؛ اما زندگی برخی از این افراد نیز مثل سابق نشد و برخی از آن‌ها جانباز و برخی دیگر شیمیایی شدند.

هفته دفاع مقدس

در بمب باران‌ها عراق افرادی که حتی در جنگ اصلی حضور نداشتند، جان خود را از دست دادند. در این ۸ سال دفاع مقدس، شهیدان زیادی جان خود را در برابر دشمان و حفظ خاک میهن عزیزمان سپر کردند که از ما محافظت کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره هفته دفاع مقدس در اختیار شما قرار دهیم.

هفته دفاع مقدس

این هفته برای کسانی که در ۸ سال دفاع مقدس در جنگ با عراق حضور داشتند و خانواده‌های آن‌ها بسیار مهم است. این هفته برای بزرگداشت شهدای این جنگ نامگذاری شد و هر ساله در این هفته یاد شهدای از دست رفته زنده می‌شود. هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی ایران هر ساله در ۳۱ شهریور شروع شده و تا ۶ مهر ماه ادامه دارد. در این هفته در همه شهرهای ایران بزرگداشت شهدا را گرامی شمرده و ارگان‌های نظامی برای احترام گذاشتن به شهیدان رژه‌های منظمی را انجام می‌دهد.

این هفته نشان دهنده مقدس بودن این جنگ است و می‌توان گفت که در این جنگ افرادی در هر سن و سال جان خود را از دست دادند. هفته دفاع مقدس غیرت مردم ایران به خاک میهنشان را نشان داد که در برابر جنگ تحمیلی که ایران خواستار آن نبود و به زور توسط کشور عراق به مردم ایران تحمیل شد، ایستادگی کردند. از طرف دیگر هفته دفاع مقدس نشان می‌دهد که این ۸ سال مدت بسیار زیادی بوده و مردم و رزمندگان با چه سختی و مشقتی زندگی می‌کردند.

هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس نماد صبر مردم ایران و مقاومت در برابر دشمنی است که بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کردند تا صاحب خاک ایران شوند و از منابع ایران استفاده کنند که شهیدان و رزمندگان جلوی متجاوزان را گرفته و حتی اجازه تصرف ۱ متر از خاک ایران را به آن‌ها ندادند. در این هفته خانواده شهیدان به گلزار شهدا و بهشت زهراها رفته و یاد شهیدان را زنده می‌کنند. هر ساله سینمای ایران نیز مستندها و فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس را پخش می‌کنند تا همه مردم کارهای دلاورانه و فداکارانه شهیدان را ببینند.

دلیل حمله عراق به ایران

بعد از اینکه شاه از ایران بیرون رانده شد و انقلاب اسلامی پیروز شد، اختلافات بین ایران و عراق شدت گرفت که باعث شد تا این دو کشور وارد جنگ شوند. انگیزه عراق که حمایت کشورهای زیادی را داشت، برای ایجاد جنگ با ایران ترکیبی از دو انگیزه جهانی و منطقه‌ای بود. کشور ایران که در شرق و غرب خواهان زیاد داشت، اجازه ورود متجاوزین به این کشور را نمی‌داد، از این رو اختلافات عراق با ایران نیز روز به روز بیشتر می‌شد و ایران اجازه دخالت در امورات داخلی را به عراق نمی‌داد. از طرف دیگر کشورهای عربی و به خصوص اسرائیل از پیروزی انقلاب اسلامی هراسان بودند، از این رو آن‌ها نیز شروع به حمایت از عراق کردند و هر چیزی را که برای جنگ با ایران نیاز داشتند در اختیارشان قرار دادند.

شروع جنگ ایران و عراق

تهدیدات و تحرکات عراق از سال ۱۳۵۸ شروع شد و در سال ۱۳۵۹ که ایران با آمریکا قطع رابطه کرد و آمریکا با یک حمله ناموفق با در طبس روبه رو شد، شدت گرفت. در تیر ماه سال ۱۳۵۹ با کودتای نوژه از اقدامات مرزی عراق کاسته شد و بعد از آن دوباره این اقدامان افزایش یافت و محکم‌تر از قبل این کار انجام می‌شد. در شهریور سال ۱۳۵۹ اختلافات ایران و عراق به بیشترین حد خود رسید و جنگ سرد به جنگ گرم تبدیل شد. ۱۶ روز بعد از آغاز ماه شهریور، ارتش عراق با امکاناتی که داشت توانست منطقه خان لیلی را تصرف کند. چند روز بعد از تصرف آن منطقه، مناطق میمک، پاسگاه‌های رشیدیه، چیلات، بیات و نیز ارتفاعات گیسکه توسط عراقی‌ها اشغال شد.

هفته دفاع مقدس

اقدامات ارتش عراق در آغاز جنگ

از اقدامات دیگری که عراقی‌ها به غیر از حمله با ارتش انجام دادند می‌توان به توزیع سلاح بین عشایری که در خوزستان بودند و عناصر ضد انقلابی که در جنوب و جنوب شرق کشور ایران فعالیت می‌کردند، اشاره کرد. توزیع سلاح به حدی زیاد بود که در این مناطق خرید و فروش سلاح به خصوص در مناطق کردنشین عادی شده بود و خیلی کم به صورت مخفی انجام می‌شد. در ادامه با عملیات‌هایی که عراقی‌ها بر روی ایران پیاده‌سازی می‌کردند، استان‌ها مرزی را بسیار نا آرام و نا امن کرده بود و هر روزه گزارش‌های زیادی درباره زخمی یا کشته شدن افراد مختلف که مردم و سربازان بودند، به گوش می‌رسید.

این فعالیت‌ها در حد بمب‌گذاری در معابر عمومی و مراکز اقتصادی، مین‌گذاری در جاده‌ها، کمین به خودرو‌های عمومی و ستون‌های نظامی و شبیه‌خون به مراکز مختلف پیشرفت کرده بود که با اقدامات دولت جلوی آن‌ها گرفته شد و این حملات به کلی ریشه کن شد.

مقاومت

جنگ بین ایران و عراق یک سال و هفت ماه بعد از انقلاب صورت گرفت و ایران در آن زمان هنوز به طور کامل سر و سامان نگرفته بود. با این حال در این جنگ پیروز شد و به دشمن اجازه تصاحب خاک را نداد. بعد از انقلاب در گوشه و کنار کشور اتفاقاتی رخ می‌داد که تمرکز دولت را بر روی سامان دادن به کشور بر هم می‌زد. ماموریت مهمی به سپاه پاسداران و کمیته انقلاب اسلامی به همراه نیرو‌های مردمی داده شد تا جلوی اتفاقاتی که در کشور پیش می‌آمد را بگیرد.

در همین حال که این ارگان‌ها مشغول سرکوب افراد ضد انقلابی بودند، بحران مناطق کردنشین، تمام توان سپاه و مقدار کمی از توان موجود ارتش را درگیر خود کرد. در این هنگام بود که ایران از لحاظ نظامی در ضعیف‌ترین حالت خود قرار داشت که عراقی‌ها به سمت ایران حجوم آوردند. در زمان حمله نیروهای مرزی ایران غافلگیر شدند و برخی از مناطق را از دست دادند و با گذشت زمان به خرمشهر رسیدند.

هفته دفاع مقدس

بعد از اینکه به این شهر رسیدند، فرماندهان نظامی با تدبیرهای خود یک ضد حمله را طراحی کردند که جلوی پیشرفت ارتش عراق را گرفت و آن‌ها را به سمت مرزهای عراق عقب راند. ایران اگر به دنبال جنگ بود می‌توانست، تمام نیروهای خود را بر روی آن ضد حمله متمرکز کند و به سراغ اشغال مرزهای عراق برود. در عقب راندن ارتش عراق هر دو کشور تلفات زیادی را محتمل شدند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت رزمندگان اطلاعاتی درباره هفته دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق در اختیار شما قرار دادیم. توجه کنید که بعد از اتمام جنگ کشور ایران بعد از گذشت چند سال به یکی از قدرت‌های آسیا تبدیل شد که دیگر کشور توان ایستادگی در برابر آن را ندارند. امروز کشور ما پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف داشته و این پیشرفت در تسلیحات جنگی بسیار قابل تحسین است. کشور ایران همیشه به دنبال صلح و دوستی بوده و این دیگر کشورها هستند که مشکلات و اختلاف‌هایشان را با جنگ و درگیری حل می‌کنند.