کتب دفاع مقدس – روایت خاطرات روزهای پر تلاطم جنگ تحمیلی هشت ساله
کتب دفاع مقدس – روایت خاطرات روزهای پر تلاطم جنگ تحمیلی هشت ساله

مقدمه جنگ هشت ساله ایران و عراق سال‌ها است که خاتمه یافته است، اما این جنگ برای برخی از سربازان سال‌های جنگ هنوز ادامه دارد. از همان اولین روزهای خاتمه جنگ تا به امروز، سربازان آن دوران و افرادی که جنگ را با پوست و خون خود حس کرده بودند، دست به قلم بردند و […]

مقدمه

جنگ هشت ساله ایران و عراق سال‌ها است که خاتمه یافته است، اما این جنگ برای برخی از سربازان سال‌های جنگ هنوز ادامه دارد. از همان اولین روزهای خاتمه جنگ تا به امروز، سربازان آن دوران و افرادی که جنگ را با پوست و خون خود حس کرده بودند، دست به قلم بردند و خاطرات خود از آن دوران تاریخی کشورمان را در قالب کتب دفاع مقدس منتشر کرده‌اند تا این رشادت‌ها در یاد و خاطره ایرانیان باقی بماند.

کتب دفاع مقدس - 1

در سال‌های پس از جنگ، کتب دفاع مقدس نقش مهمی در حفظ ارزش‌ها و خاطرات شهدا و رزمنده‌های آن دوران داشته‌اند. کتبی که از سبک خاطره نویسی برای روایت اتفاقات آن دوران استفاده کرده‌اند، با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شده‌اند و برخی از آن‌ها چندین دوره تجدید چاپ شده‌اند. در ادامه برخی از پر فروش‌ترین کتاب‌های چاپ شده در این زمینه را معرفی کرده و خلاصه‌ای از هر کدام را شرح می‌دهیم.

معرفی برخی از پر فروش‌ترین کتب دفاع مقدس

در سال‌های پس از جنگ، کتب دفاع مقدس بخش قابل توجهی از کتب چاپ شده در کشور را تشکیل داده‌اند. این کتب از چنان جایگاهی در ادبیات معاصر کشور برخوردار هستند که از سال ۱۳۷۲، سالانه جایزه ای به بهترین کتاب دفاع مقدس چاپ شده در آن سال اختصاص داده شده است. این مراسم که با عنوان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برگزار می‌شود، به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پایه گذاری شده و با اهدای جایزه کتاب سال دفاع مقدس خاتمه می‌یابد.

در ادامه برخی از محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین کتب دفاع مقدس را معرفی می‌کنیم.

کتب دفاع مقدس - 2

کتاب دا

یکی از معروف‌ترین کتب دفاع مقدس، کتاب «دا» است. در این کتاب که به قلم سیده زهرا حسینی نوشته شده است، نویسنده کتاب خاطرات شخصی خود از روزهای پر التهاب جنگ را روایت می‌کند. در زبان کردی، مادر را دایه یا دالکه می‌نامند و کلمه «دا» مخفف آن محسوب می‌شود. سیده زهرا حسینی که در آن دوران ۱۷ سال بیشتر نداشت، یکی از دختران کرد زبان خرمشهر بوده است که این کتاب را به مادرش تقدیم کرده است. این کتاب چیزی در حدود ۷۰ بار تجدید چاپ شده است.

کتب دفاع مقدس - 3

کتاب دختر شینا

در این مورد از کتب دفاع مقدس خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، همسر شهید ستار ابراهیمی روایت شده است. شهید ابراهیمی که از سرداران شهید استان همدان است، در عملیات والفجر ۱۸ به فیض شهادت نائل آمد. این کتاب که به قلم بهناز ضرابی زاده نوشته شده است، خاطرات آن دوران را از زبان همسر شهید ابراهیمی روایت می‌کند. قدم خیر محمدی کنعان، همسر شهید ابراهیمی، در ۱۴ سالگی با او ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج پنج فرزند بوده است. در زمان شهادت ستار ابراهیمی، همسر او ۲۴ سال داشت و با وجود سختی‌های زندگی به عنوان یک همسر شهید با پنج فرزند، ازدواج نکرد و به تنهایی بار تربیت و بزرگ کردن فرزندانش را به دوش کشید. این کتاب را انتشارات سوره مهر چاپ کرده است.

کتاب پایی که جا ماند

این کتاب که به قلم و روایت سید ناصر حسینی پور نوشته شده است، حاوی یادداشت‌های روزانه نویسنده از شرایط زندان‌های مخفی عراق برای اسرای ایرانی زمان جنگ است. نویسنده کتاب که در چهارده سالگی به جبهه جنگ حق علیه باطل رفت، در شانزده سالگی در جزیره مجنون به اسارت نیروهای عراقی در آمد. او که در زمان اسارت تقریباً یک پایش را از دست داده بود، عنوان این کتاب را بر همین اساس انتخاب کرد.

کتب دفاع مقدس - 4

سید ناصر حسینی پور خاطرات خود از آن روزهای سخت و نفسگیر را در تکه‌های کوچک کاغذی باقی مانده از حاشیه روزنامه‌ها و یا کتب ارسالی سازمان مجاهدین خلق یادداشت کرده و در لوله عصایش مخفی می‌کرد. نویسنده این اثر فاخر از کتب دفاع مقدس را به سرنگهبان اردوگاه محل اسارتش، گروهبان عراقی ولید فرحان تقدیم کرده است. فردی که در زمان اسارت او در اردوگاه ۱۶ تکریت عراق، او را بسیار آزار داده و شکنجه کرده است. انتشارات سوره مهر این کتاب را چاپ کرده است.

کتاب فرنگیس

یکی از سمبل‌های مقاومت در کرمانشاه، زنی به اسم فرنگیس است. این شیر زن کرد که تندیس او به شکل زنی تبر به دست در پارک شیرین کرمانشاه نصب شده است، در روزهای جنگ در روستایی از توابع گیلانغرب زندگی می‌کرد. او که در آن دوران به همراه سایر افراد روستایش در پناهگاه‌های مستقر در کوه‌های اطراف پناه گرفته بود، در مسیر برگشت به خانه برای برداشتن آذوقه با دو سرباز عراقی رو به رو می‌شود. او که در آن زمان برای دفاع از خود تنها یک تبر در دست داشت، یکی از سربازان عراقی را می‌کشد و سرباز دیگر را اسیر می‌کند. کتاب فرنگیس که خاطرات کودکی و جوانی این زن شجاع و ماجرای اسیر کردن سرباز عراقی را روایت می‌کند، توسط مهناز فتاحی و در ۱۲ فصل نوشته شده است.

کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه

این کتاب ارزشمند از مجموعه کتب دفاع مقدس را احمد دهقان نوشت و در سال ۱۳۷۵ به چاپ رساند. کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه، ماجرای رزمنده نوجوانی به اسم ناصر است که با رها کردن درس و مشق، همراه با دوستش علی به جبهه جنگ علیه نیروهای عراقی می‌رود. او که بارها به جبهه رفته و به خانه بازگشته است، به همراه دوستانش در عملیات کربلای ۵ شرکت می‌کنند. ناصر در این عملیات مجروح شده و مجبور به بازگشت به شهر و دیارش می‌شود. اما این پایان کار نیست و ناصر پر شور و انرژی همچنان روزهای پر تلاطمی را در پیش دارد.

کتب دفاع مقدس - 5

این کتاب در همان سال چاپ، جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف از آن خود کرد. کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه که توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است، به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده و تاکنون ۱۸ بار تجدید چاپ شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت رزمندگان اطلاعاتی را درباره اینکه کتب دفاع مقدس نقش زیادی در زنده نگه داشتن خاطرات و ارزش‌های رزمندگان دوران جنگ تحمیلی داشته‌اند. جوانان حال حاضر کشور که آن دوران را به چشم ندیده‌اند، با مطالعه این کتب می‌توانند به خوبی شرایط دشوار آن دوران را درک کنند و از رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان آن دوران در پاسداری از آب و خاک این مرز و بوم با خبر شوند. کتاب‌های فراوانی با محوریت دفاع مقدس نوشته شده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها با استقبال خوب از طرف مردم مواجه شده‌اند. اشاره به نام تک تک این کتب امری نشدنی است، اما تلاش کردیم در این مطلب برخی از محبوب‌ترین کتب دفاع مقدس را معرفی کنیم تا علاقه مندان به موضوع دفاع مقدس را با آن‌ها آشنا کنیم.