لشکر ۹۲ زرهی اهواز – قدرتمندترین یگان زرهی غرب آسیا و خاورمیانه
لشکر ۹۲ زرهی اهواز – قدرتمندترین یگان زرهی غرب آسیا و خاورمیانه

مقدمه نیروهای نظامی هر کشور، وظیفه تأمین امنیت و دفاع از مرزهای آن کشور را بر عهده دارند. در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق، نیروهای نظامی کشور ما با رشادت‌های فراوان از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کردند و علی‌رغم کمبود امکانات و شرایط خاص آن زمان، از این آزمایش الهی دشوار سربلند بیرون […]

مقدمه

نیروهای نظامی هر کشور، وظیفه تأمین امنیت و دفاع از مرزهای آن کشور را بر عهده دارند. در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق، نیروهای نظامی کشور ما با رشادت‌های فراوان از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کردند و علی‌رغم کمبود امکانات و شرایط خاص آن زمان، از این آزمایش الهی دشوار سربلند بیرون آمدند. لشکر ۹۲ زرهی اهواز یکی از یگان‌هایی بود که نقش مهمی در دوران هشت سال دفاع مقدس در برابر نیروهای متخاصم عراقی داشت و در این راه تعداد زیادی از رزمندگان به فیض شهادت نائل آمدند.

لشکر 92 زرهی اهواز

لشکر ۹۲ زرهی اهواز که به نوعی قدرتمندترین یگان در منطقه جنوب کشور است، با وجود کمبود نفرات و تجهیزات، در ابتدای جنگ تحمیلی به تنهایی جلوی نفوذ نیروهای عراقی ایستاد و از این آب و خاک محافظت کرد. در این مطلب از سایت رزمندگان، قصد داریم ضمن بیان امکانات و شرایط فعلی لشکر ۹۲ زرهی، شرایط این یگان در زمان جنگ را بیان کرده و رشادت‌های بی نظیر نیروهای آن را شرح دهیم.

شرایط لشکر ۹۲ زرهی اهواز در حال حاضر

لشکر ۹۲ زرهی اهواز، که آن را با نام لشکر ۹۲ زرهی خوزستان نیز می‌شناسند، از یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که از لحاظ نیروی انسانی و توان رزمی، مجهزترین لشکر فعال در کل نیروهای مسلح به حساب می‌آید. این لشکر در کل منطقه شناخته شده است و در واقع بزرگترین نیروی زرهی در غرب آسیا و کل خاورمیانه به شمار می‌آید.

ستاد فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی و قرارگاه آن در شهر اهواز مستقر شده است. در حال حاضر این یگان با در اختیار داشتن نیروی انسانی و تجهیزات نظامی قابل توجه، قدرتمندترین یگان نیروی زمینی ارتش در جنوب کشور بوده و حضور آن نقشی بازدارنده در تعدی دشمنان به خاک این مرز و بوم دارد.

تیپ‌های لشکر ۹۲ زرهی اهواز

لشکر ۹۲ دارای ۶ تیپ تابعه در مناطق مختلف استان خوزستان بوده و قرارگاه تاکتیکی آن در شهر اهواز مستقر شده است. تیپ‌های شش گانه این لشکر عبارتند از:

  • تیپ ۶۹۲ توپخانه شلمچه
  • تیپ ۴۹۲ غرب اهواز
  • تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول
  • تیپ ۵۹۲ زرهی مکانیزه اندیمشک
  • تیپ ۳۹۲ زرهی دشت آزادگان
  • تیپ ۶۹۲ توپخانه شلمچه

تجهیزات لشکر ۹۲ زرهی

لشکر ۹۲ زرهی اهواز که مقر فرماندهی آن در منطقه لشکر اهواز واقع شده است، جزئی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. این یگان نظامی با در اختیار داشتن بیش از ۳۲۰۰۰ نیروی فعال ارتشی، دارای تجهیزات نظامی به شرح زیر می‌باشد:

  • ۶۴۵ عراده تانک
  • ۵۶۰ دستگاه نفربر زرهی
  • ۱۴۰ واحد توپخانه
  • بیش از ۷ فروند بالگرد (۳ اسکادران)

در حال حاضر امیر سرتیپ خدابخش سلیمانی فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی اهواز را بر عهده دارد. از میان کسانی که در گذشته فرماندهی این یگان را عهده‌دار بوده‌اند، می‌توان به شهید مسعود منفرد نیاکی اشاره کرد که رشادت‌های او در زمان هشت سال دفاع مقدس زبانزد خاص و عام می‌باشد.

شرایط لشکر ۹۲ زرهی اهواز در زمان جنگ

در زمان هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان کشورمان با تقدیم شهدای فراوان در برابر تهاجم دشمن مقاومت کردند و از تمامیت ارضی کشور عزیزمان دفاع کردند. در جنگ تحمیلی، مخصوصاً در اوائل آن، لشکر ۹۲ زرهی اهواز نقش پر رنگی در خنثی کردن نقشه‌های دشمن بعثی و جلوگیری از پیشروی آن‌ها ایفا کرد. در این قسمت از مطلب ضمن تبیین شرایط این یگان در اوائل انقلاب و در زمان شروع جنگ، برخی از رشادت‌های لشکر ۹۲ را در مقابله با دشمن شرح می‌دهیم.

لشکر 92 زرهی اهواز

تقویت پاسگاه‌های ژاندارمری

قبل از شروع جنگ تحمیلی و پس از مشاهده علائم حرکات نیروهای نظامی عراق مبنی بر تهاجم به خاک کشورمان، تعدادی از واحدهای لشکر ۹۲ زرهی اهواز به مرز عراق اعزام شدند. برخی از واحدهای این لشکر در فروردین ماه سال ۵۹ به سمت ارتفاعات بستان رفته و در آن جا مستقر شدند.

در آن زمان اولین اقدام لشکر ۹۲، تقویت پاسگاه‌های عراقی و رصد کردن نیروهای عراقی بود. نیروهای لشکر ۹۲ با بررسی علائم و آثار تحرکات نیروهای نظامی عراق، شواهد و مستندات مربوط تجاوز این کشور به خاک ایران را به مقامات مسئول گزارش دادند.

مقاومت در برابر نیروهای متخاصم، با وجود کمبود نفر و امکانات

از زمان پیش از انقلاب، تمامی افراد حاضر در لشکر ۹۲ زرهی اهواز نیروهای متخصص و غیر بومی بودند. همین موضوع این یگان را به یکی از یگان‌های خاص ارتش تبدیل کرده بود. پس از انقلاب و به دلیل شرایط ویژه آن دوران، عده زیادی از اعضای لشکر ۹۲ انتقالی گرفتند و از آن جا رفتند. این موضوع باعث شده بود که پیش از شروع جنگ، لشکر ۹۲ زرهی با کمبود نفر و نیروی کاربلد مواجه شود. پیش از انقلاب، این یگان نفربرهای روسی در اختیار داشت و مشغول آموزش استفاده از آن به پرسنل جدید بود؛ اما پس از انقلاب با مرخص شدن نیروهای خدمات، این تجهیزات زرهی به حال خود رها شده بودند و شرایط خوبی نداشتند.

لشکر 92 زرهی اهواز در دفاع مقدس

ایستادگی در برابر تجاوز نیروهای عراق، علی‌رغم درگیری در کردستان

در شرایط خاص دوران دفاع مقدس که چهار لشکر نیروی زمینی ارتش در منطقه کردستان درگیر جنگ داخلی بودند، نفرات و تجهیزات اندکی برای ایستادگی در برابر تهاجم عراق وجود داشت. باقی مانده‌های چهار لشکر یاد شده زمانی حرکت کردند که نیروهای عراق وارد خاک ما شده بودند. در آن زمان لشکر ۹۲ زرهی اهواز به تنهایی از مرز شلمچه تا پایین مرز مهران را پوشش داده بود و با پرسنل اندکی که در اختیار داشت در برابر تهاجم دشمن بعثی ایستادگی می‌کرد.

رزمندگان لشکر 92 زرهی اهواز

نیروهای عراق که به قصد تصرف یک هفته ای تهران وارد خاک ما شده بودند، در منطقه دهلران با رشادت‌های لشکر ۹۲ زمین گیر شد و پس از آن لشکر ۲۱ از تهران به سمت منطقه عملیاتی حرکت کرد و به یاری نیروهای فداکار لشکر ۹۲ زرهی اهواز شتافت.

سخن پایانی

نیروهای نظامی از مهم ترین ارکان هر کشور هستند که قدرت آن‌ها، کشور را در مجامع بین المللی قدرتمند می‌سازد. نیروهای نظامی ما در دوران هشت سال دفاع مقدس دفاع جانانه‌ای در برابر حملات دشمن انجام دادند و اراده خود را به جهانیان ثابت کردند. یکی از یگان‌های فعال در آن دوران، لشکر ۹۲ زرهی اهواز بود که نقش اساسی در جلوگیری از تجاوز نیروهای عراق به خاک میهن و دفاع از تمامیت ارضی ایفا کرد. در این مطلب از وبسایت رزمندگان، ضمن ارزیابی شرایط فعلی لشکر ۹۲ زرهی، شرایط این یگان در دوران جنگ تحمیلی و برخی از رشادت‌های نیروهای فداکار و شجاع آن شرح داده شد. از دوران دفاع مقدس تا به امروز لشکر ۹۲ زرهی اهواز همواره به عنوان یکی از یگان‌های قدرتمند و فعال شناخته می‌شود و تا به امروز بخش مهم و تأثیرگذاری از ارتش سرافراز کشور عزیزمان به حساب می‌آید.