دانشکده افسری – قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه نظامی ایران و خاورمیانه
دانشکده افسری – قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه نظامی ایران و خاورمیانه

مقدمه نیروی نظامی کشور، یکی از اصلی‌ترین ارکان کشور بوده که سهم زیادی در تأمین امنیت و اعتبار کشور در مجامع بین المللی دارد. همه ساله علاقه مندان زیادی از اقصی نقاط کشور به دلایل مختلف با ثبت نام در دانشکده افسری جذب نیروهای مسلح می‌شوند. در کشور ما دانشگاه‌های نظامی مختلفی وجود دارد که […]

دانشکده افسری رزمندگانمقدمه

نیروی نظامی کشور، یکی از اصلی‌ترین ارکان کشور بوده که سهم زیادی در تأمین امنیت و اعتبار کشور در مجامع بین المللی دارد. همه ساله علاقه مندان زیادی از اقصی نقاط کشور به دلایل مختلف با ثبت نام در دانشکده افسری جذب نیروهای مسلح می‌شوند. در کشور ما دانشگاه‌های نظامی مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها وابسته به یکی از ارگان‌های نظامی کشور است. دانشکده افسری امام علی (ع) که متعلق به نیروی زمینی ارتش کشور است، قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی ایران برای آموزش رزمندگان است که آوازه آن در سرتاسر منطقه و خاورمیانه پیچیده است.

در ادامه مطلب پس از ارائه معرفی نامه کوتاهی از دانشگاه‌های نظامی کشور، به ویژه دانشکده افسری امام علی (ع)، شرایط ثبت نام در این نوع دانشگاه‌ها را توضیح می‌دهیم. توجه کنید که امکان ثبت نام در دانشگاه‌های نظامی کشور هم برای آقایان و هم برای بانوان مطابق با ضوابط و قوانین مربوطه وجود دارد.

انواع دانشکده افسری نیروهای مسلح

به طور کلی نیروهای مسلح کشور ما از سه ارگان ارتش، نیروی انتظامی و سپاه تشکیل شده است. هر کدام از این ارگان‌ها دارای دانشکده افسری مربوط به خود هستند که از نظر شرایط ثبت نام و قوانین با یکدیگر متفاوت می‌باشند. شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های نظامی هر ارگان عبارتند:

  • ارتش: دانشگاه امام علی (ع)، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، دانشگاه هوایی شهید ستاری، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم و فنون فارابی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و مراکز آموزش علمی کاربردی زیر نظر ارتش
  • سپاه: دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشگاه بقیه الله (ع) و مراکز آموزش علمی کاربردی زیر نظر سپاه پاسداران
  • نیروی انتظامی: دانشگاه علوم انتظامی و افسری امین ویژه آقایان، دانشکده علوم انتظامی کوثر ویژه بانوان و مراکز آموزش علمی کربردی زیر نظی نیروی انتظامی

توجه کنید که نحوه ثبت نام و شرایط حضور در هر کدام از این دانشگاه‌ها بسته به ارگان مالک آن‌ها متفاوت می‌باشد. با توجه به این که نیروی نظامی رسمی هر کشوری ارتش آن کشور می‌باشد و همچنین دانشکده افسری امام علی (ع) قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی کشور است، در این مقاله شرایط ثبت نام در دانشگاه‌های نظامی ارتش کشور را بیان می‌کنیم.

دانشکده افسری امام علی (ع) – قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی کشور

دانشکده افسری امام علی، که عموماً با نام دانشگاه افسری از آن یاد می‌شود، قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی خاورمیانه است که در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۰۰ توسط سردار سپه تأسیس گردید. نام این دانشگاه در زمان تأسیس، «مدرسه صاحب منصبی» بوده است. سردار سپه این دانشگاه نظامی را با الگوبرداری از مدرسه نظامی سن سیر فرانسه تشکیل داد. از سال ۱۳۱۴، مدرسه صاحب منصبی به دانشکده افسری تغییر نام داد. با توسعه فعالیت‌های آموزشی در این دانشگاه، در سال ۱۳۶۷ نام آن به دانشگاه افسری تغییر کرد و سرانجام در سال ۱۳۷۵ با مجوز رهبری، نام دانشگاه افسری امام علی (ع) برای آن انتخاب گردید.

دانشکده افسری منتشر شده توسط رزمندگان

شرایط ثبت نام در دانشکده افسری

در ابتدای کار باید توجه کنید که افسری و درجه داری دو مفهوم کاملاً متفاوت در دانشگاه‌های نظامی کشور هستند. برای ثبت نام در دوره افسری، باید دیپلم کامل متوسطه نظری داشته باشید، اما برای ثبت نام در دوره درجه داری هرگونه مدرک دیپلمی کفایت می‌کند. در پایان آموزش دوره درجه داری شما به درجه گروهبان یکمی نائل می‌آیید و پس از ۳۰ سال خدمت نهایتاً با درجه سروان تمام بازنشسته می‌شوید. در حالی که پس از اتمام دوره‌های آموزش دانشکده افسری، شما صاحب درجه ستوان دومی خواهید شد و پس از ۳۰ سال خدمت با درجه حداقل سرهنگ تمام بازنشسته خواهید شد.

دانشکده افسری

دانشکده افسری امام علی (ع)، به دلیل اعطای بورس تحصیلی و همچنین تضمین استخدام در ارتش، علاقه مندان زیادی را به خود جلب می‌کند. برای شرکت در پذیرش این دانشگاه باید شرایط خاصی را داشته باشید. این شرایط به دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌شوند.

شرایط عمومی پذیرش در دانشکده افسری

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه افسری عبارتند از:

  • اعتقاد و التزام به ولایت فقیه
  • آمادگی برای پاسداری از استقلال و تمامیت ارزی کشور در تمامی نقاط ایران
  • سپردن تعهد برای پرداخت مبلغی برابر با دو برابر هزینه صرف شده برای آموزش، در صورت اخراج از دانشگاه افسری و یا استعفا
  • حداقل سن ۱۶ و حداکثر سن ۲۲ سال
  • حداکثر سن برای رشته خلبانی برابر با ۲۰ سال
  • برخورداری از سلامت جسم و روان
  • نداشتن محکومیت کیفری و سابقه اقدام علیه امنیت کشور
  • نداشتن وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی

دانشکده افسری

شرایط اختصاصی پذیرش در دانشکده افسری

شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه افسری عبارتند از:

  • سپردن تعهد خدمت به ارتش، مطابق با ضوابط قانون استخدام در ارتش
  • داشتن حداقل معدل ۱۴ برای دارندگان دیپلم رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و داشتن حداقل معدل ۱۶ برای رشته‌های معارف اسلامی و علوم انسانی و همچنین معدل کتبی حداقل ۱۰ برای تمامی رشته ها
  • فرزندان شاهد، آزادگان از کار افتاده و جانبازان از کار افتاده معاف از شرط سنی و شرط معدل هستند
  • داشتن معدل کل حداقل ۱۵ و معدل کتبی حداقل ۱۲ برای داوطلبان خلبانی
  • نداشتن تعهد خدمت یا استخدام به ارگان‌های دولتی و خصوصی
  • ممنوعیت ثبت نام برای دارندگان معافیت پزشکی
  • ممنوعیت ثبت نام برای افراد متأهل

جالب است بدانید که ثبت نام در دانشگاه نظامی امین، وابسته به نیروی انتظامی، از طریق کنکور سراسری کشور انجام می‌شود. اما برای ثبت نام در دانشکده افسری ارتش، باید در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کنید. منابع آزمون ورود به دانشگاه افسری، کتب درسی دوره دبیرستان می‌باشد و همانند کنکور این آزمون به دو بخش دروس عمومی و دروس تخصصی تقسیم می‌شود.

مزایای ثبت نام در دانشگاه افسری ارتش

همان طور که پیش از این گفته شد، تحصیل در دانشکده افسری ارتش مزایایی دارد که در این قسمت برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • آموزش، بهداشت، پوشاک، تغذیه و درمان رایگان برای دانشجویان
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان
  • اعطای درجه ستوان دومی به دانشجویانی که ۷ ترم تحصیلی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند
  • استخدام رسمی دانشجویان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی
  • اعطای خانه سازمانی به دانشجویان در صورت وجود شرایط لازم
  • تعهد دادن دانشجو به رعایت شرایط و ضوابط سازمان تا پایان دوره خدمت ۳۰ ساله
  • پرداخت کلیه مبالغ دریافتی و هزینه شده برای دانشجو در صورت انصراف از حضور در ارتش

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت رزمندگان همراه شما بودیم. همه ساله تعداد زیادی از جوانان علاقه مند به استخدام در ارگان‌های نظامی، در آزمون‌های ورود به دانشگاه‌های نظامی شرکت می‌کنند. استخدام در دانشکده افسری امین، وابسته به نیروی انتظامی، از طریق کنکور سراسری انجام می‌شود؛ اما علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه‌های نظامی سپاه و ارتش باید در آزمون‌های ورودی مربوط به این دانشگاه‌ها شرکت کنند.

دانشگاه افسری امام علی (ع)، که قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی کشور است، زیر نظر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اداره می‌شود و عموماً با نام دانشکده افسری شناخته می‌شود. فردی که مجاز به ثبت نام در این دانشگاه بوده و آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارد، از مزایای فراوانی نظیر تحصیل، پوشاک، تغذیه و درمان رایگان برخوردار می‌شود. به طور کلی علی رغم دشواری‌های خدمت در ارگان‌های نظامی، تحصیل در دانشکده افسری و پس از آن استخدام در ارتش مزایای فراوانی دارد که حتی تا پس از بازنشسته شدن نیز ادامه می‌یابند.