پهباد چیست؟ انواع پهباد در ارتش
پهباد چیست؟ انواع پهباد در ارتش

با رشد علم و پیشرفت کشور ها در زمینه جت های جنگی، کشور های مختلفی توانسته اند پهباد هایی طراحی کنند که بدون نیاز به نیروی انسانی ( خلبان ها ) با دقت زیاد پرواز کنند. در ادامه بیشتر این موضوع  را برسی میکنیم و پهباد هایی که تاکنون ساخته شده را به شما معرفی […]

با رشد علم و پیشرفت کشور ها در زمینه جت های جنگی، کشور های مختلفی توانسته اند پهباد هایی طراحی کنند که بدون نیاز به نیروی انسانی ( خلبان ها ) با دقت زیاد پرواز کنند. در ادامه بیشتر این موضوع  را برسی میکنیم و پهباد هایی که تاکنون ساخته شده را به شما معرفی میکن

پهباد چیست؟

قبل از اینکه به موضوعات دیگر بپردازیم بهتر است با مفهوم خود پهباد آشنا شویم. خود واژه پهباد  مخفف عبارت  (( پرنده هدایت پذیر از دور )) است که برای هواپیما ها و جت های بدون سرنشین استفاده میشود و واژه این وسیله نیز از اول کلمه های ذکر شده آمده است. درواقع با استفاده از این پرنده های بدون سرنشین انسان ها میتوانند بدون حضور فیزیکی در این وسله آن را هدایت کنند.

اولین پهباد

استفاده از پهباد توسط کشور اتریش که اولین کشور در این حوزه بود باز میگردد به سال ۱۸۴۹ که کشور اتریش با استفاده از بالنی پر از بمب برای حمله به ونیز استفاده کرد و نام خود را در تاریخ به عنوان اولین استفاده کننده از این مدل وسیله  ثبت کرد. در سال ۱۹۰۰ بود که ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به صورت جدی شروع شد و در ابتدا هدف از تولید این  نوع وسیله تنها  برای آموزش نیرو های نظامی بود. در جنگ جهانی اول بود که شرکت دیتون رات شروع به ساخت این وسیله هوشمند کرد اما همچنان در این حوزه موفق نبود.

در سال ۱۹۵۹ بود که ایالات متحده با خطر کمبود خلبان روبرو شدند و هر روز بیشتر نگران از دست رفتن و اسیر شدن خلبان های خود در خاک دشمن بودن و در آن زمان بود که شروع به برنامه ریزی در زمینه استفاده از هواپیما های بدون سر نشین را شروع کردند.در آگوست ۱۹۶۹ بود که با افزایش درگیری های میان ایالات متحده و کشور ویتنام ، ایالات متحده تصمیم به ارسال این وسیله های بدون سرنشین خود به خلیج فارس گرفت و بدین ترتیب اولین پهباد ها با نام های مدل رایان ۱۴۷ رایان AQM-91 فایرفلای،لاکهید دی -۲۱ اولین مدل های نظامی بودند. جالب است بدانید که ایالات متحده در سال ۲۰۱۲، ۷۴۹۴ پهباد را به کار گرفتند که این تعداد چیزی حدود یک سوم تعداد هواپیما های نیروی هوایی ایالات متحده است.

میکرو پهباد

میکرو پهباد کوچک ترین  پهباد ساخته شده

این پهباد ها صرفا برای کار های عملیاتی طراحی شده اند  و دارای قابلیت نظامی هستند. شاید برای شما هم جالب باشد که حداکثر طول ،عرض یا ارتفا آنها تنها ۱۵ سانتی متر باشد و این ابعاد کوچک نشان میدهد که این گونه از پهباد ها بسیار کوچک هستند.

مینی پهباد

مینی پهباد یکی از کوچک ترین پهباد ها

این نوع پهباد ها با وزن ۱۸ گرم محدودیت پرواز مشخص و کوتاهی دارند و بیشتر برای تشخیص محل دشمن استفاده میشوند. این مدل بسیار بی صدا هستند و اگر یکی از آنها در بالای سر شما باشد شما قادر به شنیدن صدای آن نیستید. گفته میشود این پهباد در ۴ دقیقه سر پا میشود و با کمک باتری خود میتواند سه ساعتو نیم بی وقفه پرواز کند.

این وسله کنترل از راه دور ه در جنگ ها ارزش بسیار زیادی دارند و میتوان در ارتش نیز بسیار تاثیر گذار باشند. این نکته را نیز فراموش نکنید که این هواپیماه های کوچک به جز ارتش در دسترس مردم عادی نیز برای کار ها مختلف مانند فیلم برداری استفاده میشود