به سبک ایثار و شهادت؛ سبک زندگی دفاع مقدس
به سبک ایثار و شهادت؛ سبک زندگی دفاع مقدس

بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ پدیده‌ای به نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در تاریخ مردمان ایران‌زمین ثبت شد و سبک زندگی آنها را تحت تأثیر عمیق خود قرار داد. در این زمان شاهد پررنگ شدن اصول و ارزش­ هایی همچون عشق، ایثار، فداکاری، حفظ وطن و ناموس بودیم. سبک زندگی مادی و معنوی شهدا […]

بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ پدیده‌ای به نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در تاریخ مردمان ایران‌زمین ثبت شد و سبک زندگی آنها را تحت تأثیر عمیق خود قرار داد. در این زمان شاهد پررنگ شدن اصول و ارزش­ هایی همچون عشق، ایثار، فداکاری، حفظ وطن و ناموس بودیم. سبک زندگی مادی و معنوی شهدا و مردم در این هشت سال، می‌تواند برنامه‌ای جامع و پرفایده برای جهان پرتلاطم کنونی باشد.

جهت آشنایی بیشتر با هشت سال دفاع مقدس اینجا و اینجا مراجعه کنید.

سبک زندگی، به شیوه خاص زندگی افرادی خاص در زمانی خاص گفته می‌شود. سبک زندگی دفاع مقدس، نمونه والایی از سبک زندگی انسانی، دینی و اجتماعی است که ارزش­ های والای بشری و ملی در رأس توجه آن قرار دارد.

این سبک زندگی را نباید محدود در همان هشت سال بدانیم، بلکه این شیوه زندگی می­ تواند الگوی رفتاری غالب ما در هر زمانی باشد تا به مدد آن بتوانیم بر خیلی از موانع دنیای کنونی غلبه کنیم. شهدا و رزمندگان با الگو گیری از حماسه حسینی، خود دست به خلق حماسه­ ای هشت‌ساله زدند که تا دهه‌ها مانند آن را شاهد نخواهیم بود.

این حماسه بزرگ و سبک زندگی این قهرمانان ملی، می‌بایست به نحو مطلوبی به نسل جوان منتقل شود تا آنان با بهره گیری از این فرهنگ ایثار و رشادت، بتوانند در این جنگ فرهنگی علیه استکبار جهانی به‌خوبی نقش‌آفرینی کنند.

ویژگی های سبک زندگی رشادت و شهادت

مقابله با ظلم، بصیرت، اطاعت از ولایت، وحدت، شهادت ‌طلبی و شهید پروری، فرهنگ ­سازی، خدمت‌رسانی، پرهیز از دنیا طلبی، ترکیب ایدئولوژی با ابزار نوین و خیلی موارد دیگر، همگی از ویژگی‌های سبک زندگی دوره دفاع مقدس است. سبک زندگی خاص آن ایام، باعث شد با وجود همه دشمنی و موانعی که وجود داشت، مردم و کشور به‌ سلامت از این مشکلات عبور کنند و خدشه ­ای به حیات مام وطن و مردم وارد نگردد.

عدم میل بیمارگونه به دنیا از مهم‌ترین ویژگی­ های سبک زندگی مردان آسمانی است. شهید همت به‌ خوبی در ترسیم نحوه ارتباط با دنیا بیان می‌کند: ” واضح است من هم مثل مردان عادی زندگی را دوست دارم. دنیا چیزی نیست که انسان از آن روی‌گردان باشد؛ لکن دل به دنیا بستن را نمی‌پسندم. من هم زندگی را دوست دارم ولی نه آن‌قدر که غرق در آن شوم و خویشتن را گم کنم”.

دفاع مقدس مظهر وحدت و یکپارچگی است؛ مظهر مسئولیت‌پذیری در راستای دست یابی به ارزش است. دفاع مقدس مظهر جوانمردی و ایثار، یاری و حفاظت از ارزش است.

انقلاب اسلامی با توسل به الگوهای مقدس فرهنگ حسینی شکل گرفت و با یاری مردانی آسمانی و از دنیا گذشته، دوباره این فرهنگ والا به شکلی صحیح در جهان احیا شد. دفاع مقدس زن و مرد و پیر و جوان را از هر مذهب و فرهنگی گرد هم آورد و برای دفاع از هدفی مقدس متحد کرد.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رشد و پیشرفت و امنیت کنونی ایران، مدیون خون و رشادت‌های شهدا و رزمندگانی است که در طی هشت سال دفاع مقدس از هیچ‌گونه ایثاری برای ملت و دین خود چشم‌ پوشی نکردند.

حفظ و انتقال فرهنگ شهادت و ایثار، به عنوان میراث جاودان دفاع مقدس

سبک زندگی دفاع مقدس نه فقط از بعد تاریخی، بلکه از بعد فکری، فرهنگی و عملکردی نیز دارای اهمیت ویژه­ای است. حفظ و حراست از این فرهنگ والا و توسعه آن، وظیفه‌ای است که اکنون بر دوش ما و فردا بر دوش فرزندان ما خواهد بود.

با تکیه و عمل بر این فرهنگ و سبک غنی است که می‌توان مطمئن بود جامعه اسلامی به ‌سلامت از دل طوفان‌ها عبور خواهد کرد. می‌توان مطمئن بود که هر بار که جنگ و مشکلی رخ دهد، جوانان ما آماده حضور در صحنه و حراست از ارزش­های متعالی انسانی و اسلامی هستند.

نهادهای آموزشی، خانواده و رسانه، مهم‌ترین مسئول آموزش این فرهنگ به نسل جدید هستند. البته باید به تفاوت‌های بین‌نسلی توجه داشت و راهکارهای آموزشی را منطبق بر شیوه‌های نوین آموزشی پیش برد تا نسل جوان به‌خوبی با این فرهنگ مقدس آشنا شده و آن را در عمل پیاده کنند.