شهید سید جلال الدین شاهچراغی
شهید سید جلال الدین شاهچراغی
شهید حاج سیدحسن شاهچراغی در سال 1331 ه. ش در روستای حسن آباد دامغان در خانواده روحانی متولد شد. شهید شاهچراغی در آماده سازی و تجهیزات روحی و مردم دامغان نقش بسزایی را ایفا کردند. ایشان مردم‌دار بود و به این خصیصه افتخار می‌کرد و علاوه بر چهره جذاب و پسندیده که نشانی از سیرتی نیکو داشت، اهل معاشرت و حسن خلق با مردم بود. در جلسه‌ای که وارد می‌شد نگین مجلس می‌شد و سخن به گزاف نمی‌گفت.

سخنانی چند از شهید مهندس سید جلال الدین شاهچراغی

بسمه تعالی

جملاتی چند از سخنان جهادگر شهید مهندس سید جلال الدین شاهچراغی قائم مقام واحد تحقیقات مهندسی ستاد کربلا .

ما دارای یک فرهنگ غنی اسلامی هستیم با ملاکها و معیارهای بسیار ارزنده و انسان ساز تعالیم نجات بخش اسلام چنانکه توام و همراه با شناخت و عمل به آن باشد بسیار متحول و پویا است در مکتب اسلام یک نفر مسلمان هرگز مأیوس نمی شود چه آنرا گناهی بزرگ می شمارد دنیا را محل ابتلاء و آزمایش محسوب می نماید بنابراین تلاش می کند هر چه بهتر از این آزمون بیرون بیاید و مشیت الهی را جاری بر سرنوشت خود می داند . او در زندگی هدف دارد در زندگی تلاش می کند جاناً و مالاً ،فکراً به همه نوعش کمک می کند .

اشاعه خیر و تقوا جهد و جهاد در راه خدا و پیروی از سنت رسول اکرم (ص) و متابعت از ائمه اطهار (ع) در مقام مواجهه و مقابله با سختی ها و نحوه برخورد آنها با زندگی را سر لوحه خود قرار می دهد . مادی فکر نمی کند و غیر الهی نمی اندیشد ….. می توانیم با طرز فکرمان در محیط اثر بگذاریم . می توانیم با تهذیب نفس ودعوت به خیر و صلاح عامل سلامت و پاکی و خلوص بین افراد باشیم و به هدف زندگی که به خواست خدا همان صراط مستقیم است جهت بدهیم و در مسیر حق و حقیقت گام بگذاریم . البته خداوند یارو یاور راهیان راهش می باشد .

مدتی است که سخت در فکرم که انبان تو خالی شده ام و هیچم و نه معرفتی نه بازوی توانائی برای خدمت به درمانده ای نه پول فراوانی برای بخشش به محتاجان نه دست گشاده ای برای دست درازان آبرومند واقعاً که در جا زدن است از خداوند توفیق رستگاری برای خود مینمایم . ای عزیز دعایت در درگاه خداوند مستجاب است انشاءا… بیا همانگونه که چونان همیشه هستی آنچه داری در طبق اخلاص نه و ما را دعای خیر بنما که سخت محتاجیم .

رزمنده اسلام کسی است که هدف دارد ، عشق دارد ، مطیع امر ولی امر است ، اخلاق حسنه دارد ، مهربان است ، گذشت بسیار دارد ، زیباسخن می گوید ، کلام زشتی از دهان او خارج نشده ، نماز را با شکوه برگذار و ثابت قدم است ، با مشکلات مواجه می شود عزمش جزم و راسخ است ، همتش عالی و مقصدش سیر الی ا… است ، منتهی آمالش شهادت فی ا…. است ، مرامش صبر بر شدائد ، امر به معروف و نهی از منکر ، زبانش را به تلاوت قرآن کریم درفشان کرده در امور خیر سابق است ، در تعاون رکنی اساسی به همه امید می دهد ، خوابش کم و کارش زیاد است ، شهامتش بی مانند ، این همه مصداق بسیار دارد و جبهه های حق علیه باطل در عملیات کربلای ۵ . و من وامانده انگشت تحیر بدندان گزیده ام . اللهم تقبل منی تا لیاقت بندگی ات را بنمایم .                  

والسلام  24 / 10 / 65