کمبود تجهیزات نظامی و دلایل ضعف دفاعی ایران در سال‌های اولیه جنگ
کمبود تجهیزات نظامی و دلایل ضعف دفاعی ایران در سال‌های اولیه جنگ

کمبود تجهیزات نظامی در ۸ سال دفاع مقدس: صحبت کردن از آن روزها شاید خیلی راحت به نظر بیاید. اما در آن شرایط بودن بسیار دشوار و سخت است. شاید خیلی از ما عزیزانمان را فدای ملت پاکمان کرده باشیم. دفاع مقدس و جنگ یکی از مهم ترین اتفاق‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. […]

کمبود تجهیزات نظامی در ۸ سال دفاع مقدس:

صحبت کردن از آن روزها شاید خیلی راحت به نظر بیاید. اما در آن شرایط بودن بسیار دشوار و سخت است. شاید خیلی از ما عزیزانمان را فدای ملت پاکمان کرده باشیم. دفاع مقدس و جنگ یکی از مهم ترین اتفاق‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. زمانی که انقلاب اسلامی هنوز نوپا بوده است. توان دفاعی کشور ایران هم به دلیل همین تغییر حکومت و تغییرات ایجاد شده، کمی ضعیف شده بود. کمبود تجهیزات نظامی کار را برای کشور ایران سخت کرده بود. عراق هم با دارا بودن بهترین تجهیزات نظامی، حمله به ایران را آغاز کرد. دلیل پیروزی کشور ایران با مشکلات متعدد، تنها غیرت و شجاعت و مقاومت سرسختانه مردم ایران بوده است. نا گفته نماند که نام دفاع مقدس، از روی خون پاک شهدا الهام گرفته شده است.

شروع جنگ ایران و عراق:

جنگ ایران و عراق جنگی ۸ ساله بوده است. یکی از طولانی ترین جنگ‌ها در قرن بیستم میلادی بعد از جنگ ویتنام بوده است. دقیقا در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ جنگ آغاز شد. روابط ایران و عراق از سال ۱۳۴۸ تا پیش از جنگ هم به شدت بد و تاریک بوده است. در طی این ۸ سال خون های پاک زیادی ریخته شد و جوانان سرزمین ایران راهی بهشت جاودان شدند. مادرهایی که هنوز هم چشم انتظار فرزندان پاک و رعنای خود هستند. قطعا  آرامش و امنیت امروز را با وجود کمبود تجهیزات نظامی مدیون همان خون های ریخته شده‌ی شهدا در ۸ سال دفاع مقدس هستیم.

دلایل ضعف توان دفاعی ایران در برابر عراق در سال های اول جنگ:

همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای کمبود تجهیزات نظامی وجود داشته است. کشور عراق هم از این شرایط باخبر بوده است. در نتیجه مانند یک انسان بزدل در بدترین شرایط زخم ها را شروع کرد. اما کشور عراق نمی‌دانست که جوانان ایرانی چگونه با کمترین امکانات در مقابل آنها ایستادگی خواهند کرد. در ادامه به بررسی چندین علت کاهش تجهیزات دفاعی در آن روزها می‌پردازیم.

  1. چندین روز قبل از سرنگونی نظام شاهنشاهی، بختیار سه و نیم میلیارد دلار سلاح خریداری شده از آمریکا که شامل صدها هواپیما و موشک بوده است را پس فرستاد. این کار شاپور بختیار باعث کاهش توان دفاعی ایران شده بود. جالب است بدانید حتی پیش پرداخت پول را از آمریکا هم پس نگرفته بود.
  2. پس از انقلاب اسلامی هم، احمد مدنی وزیر دفاع ملی، که بسیار مخالف هزینه کردن در امر نظامی بود، دوره سربازی جوانان را از دو سال به یک سال کاهش داده بود. ساختار ارتش هم در حال از بین رفتن بوده است.

صدام قبل از اقدام به این جنگ، در گذشته ۱۰۴ مورد برنامه را برای حمله به ایران پیش برده بود. البته در همه‌ی موارد شکست خورده بود. صدام با در نظر گرفتن این موارد که این بار نیروی دفاعی ایران و تجهیزات نظامی آنها حسابی ضعیف شده است، و این کشور از کمبود تجهیزات نظامی رنج می برد جنگ را آغاز کرد. صدام تصور میکرد این بار تنها طی چند روز، ایران را تسخیر خواهد کرد. 

در آخر توجه داشته باشید که دفاع مقدس تنها یک جنگ در زمان های گذشته نیست. درس های بسیار زیادی از خون پاک شهدا و شجاعت آنها و وطن دوستی آنها و … فرا گرفته‌ایم. با بررسی جنگ و داشتن اطلاعات، می‌توان پی به حقایق آن روزها ببریم و برای همیشه چه به جوانانی که سالم از جنگ بیرون آمده‌اند و چه آنها که اسیر در جنگ شدند و چه آنها که راهی بهشت شدند، افتخار کنیم.