جنگ نیابتی جبهه استکبار و جبهه مقاومت
جنگ نیابتی جبهه استکبار و جبهه مقاومت

جنگ نیابتی یک استراتژی نظامی است که در چند ساله اخیر به آن توجه زیادی شده است. ایالات متحده آمریکا بعد از شکست در عراق و افغانستان و تحمیل هزینه‌های سرسام آور بر اقتصاد کشورش و تضیع چهره منحوس آمریکا در جهان، این کشور دانست که باید به استراتژی جنگ‌های نیابتی توجه بیشتری نماید. هزینه […]

جنگ نیابتی یک استراتژی نظامی است که در چند ساله اخیر به آن توجه زیادی شده است. ایالات متحده آمریکا بعد از شکست در عراق و افغانستان و تحمیل هزینه‌های سرسام آور بر اقتصاد کشورش و تضیع چهره منحوس آمریکا در جهان، این کشور دانست که باید به استراتژی جنگ‌های نیابتی توجه بیشتری نماید. هزینه دخالت مستقیم ایالات متحده در درگیری‌هایی که یک طرف آن منافع آمریکا قرار دارد سنگین است. در جنگ‌های نیابتی با استفاده از پول، جنگ افزار، نرم افزار، رسانه و نیروی انسانی کشوری ثالث تنازع شکل می‌گیرد. کشوری که عهده دار جنگ نیابتی است در اصل در راستای منافع کشور دیگری می‌جنگد. جنگ نیابتی ممکن است در راستای منافع کشورهای طرف درگیری باشد یا حتی نباشد.

در ادامه با وبسایت رزمندگان همراه باشید.

نبرد نیابتی عربستان و امارات علیه مردم یمن

دولت عربستان سال‌ها برای سرکوب شیعیان الحوثی یمن اقدام کرده است. با آغاز بیداری اسلامی در کشورهای عربی، کشور یمن از جمله کشورهایی بود که توانست حق خود را احقاق نموده و «علی عبدالله صالح» را از اریکه دیکتاتوری خلع نماید. خلع «علی عبدالله صالح» مساوی با تثبیت جایگاه شیعیان الحوثی در یمن بود. این جایگاه برای عربستان و متحدان سَلَفی مسلک آنها بسیار گران می‌آمد. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای تعریف دشمنی به نام شیعه از عنوان هلال شیعی استفاده می‌نمود. هلال شیعی مجتمعی از کشورهای لبنان، سوریه، ایران و عراق بود. اکنون با پیروزی انقلاب مردم یمن علیه دست نشانده‌های سعودی، این هلال به زعم آنها دیگر به یک حلقه شبیه می‌شد.

در نگاه کلان‌تر تثبیت جایگاه شیعیان یمن منجر به تثبیت شیعیان در منطقه غرب آسیا می‌شد. تثبیت جایگاه شیعیان در منطقه غرب آسیا به معنای نفوذ ایران در منطقه تلقی می‌شد. این نفوذ موقعیت اسرائیل را به خطر می انداخت و تهدید اسرائیل نیز منافی اهداف ایالات متحده آمریکا بود. در این زمان با چراغ سبز ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و متحدانش به یمنِ انقلابی حمله کردند. در حقیقت عربستان سعودی به نیابت از اسرائیل و آمریکا به نبرد با کودکان شیعی یمن رفت تا جریان انقلابی شیعه را در نطفه مختوع نسل نماید.

جنگ سوریه و جنگ‌های نیابتی

سوریه به عنوان بخشی از جبهه مقاومت علیه دشمن صهیونیستی، با آغاز بیداری اسلامی دچار فتنه‌ای متفاوت شد. مطالبات بخشی از مردم سوریه در همان ابتدا با خروج داعشیان تروریست مخلوط شد. هیلاری کلینتون به صراحت در کتاب خاطرات خود به نام «انتخاب‌های سخت» به صراحت از خلق موجود منحوسی به نام داعش سخن به میان می‌آورد. حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا داعش را به عنوان ذخیره خود در فتنه‌های آخر زمانی منطقه شامات قرار داده بود. داعش به عنوان بازوی صهیونیست در منطقه بنای آن را داشت تا برای همیشه بازوی مقاومت را قطع نماید. داعش نایب عربستان، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا بود. به بیان دیگر هدف این نبرد قطع ید ایران بیان شده بود. ایران، حزب الله و روسیه نیز برای مهار این فتنه خطرناک در جبهه مقابل این نبرد نیابتی قرار می‌گیرد.

این جنگ در یک قرائت دیگر جنگ آمریکا با ایران بود اما نیابتی. داعش به نیابت از جبهه صهیونیستی-وهابیِ غرب و سوریه به نیابت از جبهه مقاومت، طرف‌های درگیری را شکل داده بودند. شکست داعشیان در این جنگ به معنای شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و از طرف دیگر پیروزی و نفوذ ایران در منطقه تلقی می‌شد.

برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های نظامی با وب سایت رزمندگان همراه باشید.