تعامل ایران با فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی
تعامل ایران با فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی

۴۰ سال از تأسیس سفارت فلسطین در تهران می گذرد. در این ۴۰ سال روابط و تعامل طرفین با چالش هایی همراه بوده است.

مقدمه

۴۰ سال از تأسیس سفارت فلسطین در تهران می گذرد. در این ۴۰ سال روابط و تعامل طرفین با چالش هایی همراه بوده است. به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، پیروزی انقلاب اسلامی ژئوپولیتیک مسئله فلسطین را نه تنها در خاورمیانه، بلکه در کل دنیا تغییر داد. تغییر رژیم پهلوی و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین دلیل این اتفاق بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تعامل ایران و فلسطین بپردازیم.

دگرگونی تعامل ایران با فلسطین پس از پیروزی انقلاب

تعامل ایران با فلسطین

رژیم پهلوی که دست نشانده آمریکایی ها و انگلیسی ها در کشور بود، این اجازه را نداشت که در روابط خود را با فلسطین تجدید نظر کند. پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری پهلوی و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران، تعامل ایران با فلسطین شکل تازه‌ای به خود گرفت.

حکومت پهلوی از مهم‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در منطقه بود و روابط آن ها با این کشور روز به روز پیشرفت می کرد. به یک‌باره مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی، تبدیل شد به مهم‌ترین دشمن این کشور و بهترین حامی فلسطین. این تحولات باعث شد تعامل ایران با فلسطین جایگزین روابط ایران و اسرائیل شود. از همین رو پس از ورود امام خمینی به ایران، دستور داد تا سفارت اسرائیل در ایران به سفارت فلسطین در تهران تغییر کاربری پیدا کند.

دلایل حمایت ایران از فلسطین

نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه دستورات و موازین قرآن بنا شده است. از همین رو به دستور امام خمینی رهبر کبیر انقلاب، ایران حامی مظلومان بوده و برای مقابله با ظلم و ستم از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کند. افکار و موضع گیری های افراد سیاسی و متفکران کشور نیز در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین می باشد.

تعامل ایران با فلسطین

امام خمینی در تاریخ ۱۰ آذر ۵۷ در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: «فلسطین و فلسطینیان مظلوم‌اند. ما طرفدار آنان هستیم. اسرائیل به این کشور و به مرمان آنان ظلم کرده است. به همین جهت ما طرفدار آنانیم.»

با این حال حمایت های امام خمینی از فلسطین تنها به این مورد محدود نشد. ایشان در فرصت های دیگری که نصیبشان می‌شد، با بیان سخنانی مردم را در جهت حمایت از فلسطین برای برگرداندن سرزمین هایشان، پشتیبانی می کرد. کشور ایران بدون توجه به تهدیدات و موضع گیری های غرب، مسیری مستقل را برای مسئله فلسطین در نظر گرفته و از الویت های اصلی خود قرار داده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس رهنمود های امام راحل، و اساس وظیفه دینی خود، دفاع از مردم مظلوم و ستم دیده را در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل در جهت این حرکت انسان دوستانه و خداپسندانه، ملت ایران و تمامی ارکان های کشور برای تحقق این امر در تلاش‌اند.

حمایت و تعامل ایران با فلسطین در قانون اساسی کشور

تعامل ایران با فلسطین

در قانون اساسی کشور، بخش های متعددی در جهت حمایت از مظلومان و مقابله با ظلم و ستم قرار گرفته که این عمل را جزء وظایف نظام می داند. به عنوان مثال در ۱۵۴ قانون اساسی بیان شده: « جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر، از مبارزه حق طلبان مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه جهان حمایت می کند»

این دیدگاه نشان می دهد که حمایت از مستضعفان جهان، به عنوان یک ارزش و وظیفه جمهوری اسلامی بوده و در جهت تحقق آن باید تلاش کند. از این رو بسیاری از رفتارهای سیاست خارجی نشان دهنده مواضع و وظایف دینی کشور است.

به همین دلیل از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران حامی مسلمانان و فلسطینیان بوده و رژیم صهیونیستی را با انجام جنایات متعدد، به رسمیت نمی شناسد.

از دیگر اقدامات کشور در جهت حمایت و تعامل ایران با فلسطین، اعلام روز قدس است. بنابر دستور امام خمینی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به این عنوان نام گذاری شده است. این اقدام با استقبال مسلمانان در سرتاسر جهان صورت گرفت. هرساله مسلمانان در این روز دست به راهپیمایی پرشور و اعتراض به جنایت های رژیم صهیونیستی می‌زنند.

موضع حمایت از فلسطین از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

تعامل ایران با فلسطین

رهبر انقلاب در سخنرانی های متعدد، مسئله فلسطین را یک مسئله حیاتی برای منطقه عنوان کرده و حمایت از این کشور را جزء الویت های جمهوری اسلامی می دانند در بخشی از سخنان رهبر انقلاب آمده: « ما هیچ گونه معامله و چانه زنی در موضوع فلسطین را نمی پذیریم و همواره تأکید کرده‌ایم که فلسطین، متعلق به فلسطینیان است. .. ما از مقاومت ملت فلسطین در داخل خاک فلسطین و مبارزه فلسطینیان آواره در نبرد با رژیم غاصب حمایت می کنیم و ملت های حامی این مقاومت را نیز مورد حمایت قرار می دهیم» این سخنان نشان دهنده اهمیت تعامل ایران با فلسطین می باشد.

نتیجه گیری

انقلاب اسلامی ایران فقط مختص داخل مرز و بوم کشور نمی باشد بلکه در جهت سیاست های خارجی منطقه به یاری تمام مردم مظلوم دنیا، مخصوصا فلسطین خواهد پرداخت. تعامل ایران با فلسطین به عنوان یک روابط ساختاری و دوطرفه بوده است از این رو جمهوری اسلامی ایران با گروه های جهادی فلسطینی ارتباط خوبی داشته و در مسائل مختلف اقدامات مناسبی انجام می‌دهد.